نشان آنلاين : اتفاقات مهم تئاتري در سال ۹۶
یکشنبه، 27 اسفند 1396 - 17:23 کد خبر:76571
فرهنگ > تئاتر - از جمله اتفاقات مهمِ تئاتر در سال ۹۶ مي‌توان به خداحافظي مهدي شفيعي و جانشيني شهرام كرمي به جاي او در مركز هنرهاي نمايشي، نمايش‌هاي ميلياردي، ادامه روند افزايش سالن‌هاي خصوصي و افتتاح شهرزاد، شانو و هامون و آتش‌سوزي دوباره در تئاترشهر در سالگردِ اين اتفاق اشاره كرد.

نشان آنلاين:

 


از تغيير مديران تا كسب درآمد ميلياردي ستاره‌ها

تئاترِ ايران سال ۹۶ را با يك تغيير مديريتي مهم تمام مي‌كند؛ رفتن مهدي شفيعي از اداره‌كل هنرهاي نمايشي و آمدن شهرام كرمي به جاي او، همراه با چاشني نامه سرگشاده‌اي به قلم شفيعي كه پيش از صدور حكم كرمي از سوي معاونت هنري، براي جانشينش آرزوي روزگاري روشن‌تر از خود كرد.  

از جمله ديگر اتفاقات مهمي كه در سالِ رو به پايان در حوزه تئاتر رخ داد مي‌توان به درآمد ميلياردي عوامل نمايش «اعتراف» و كنسرت- نمايشِ «سي» اشاره كرد، درآمدي كه بخشي از آن مديون حضور چهره‌هاي مورد علاقه تماشاگران؛ اولي شهاب حسيني و دومي همايون شجريان بود.  

در اين سال همچنين دست‌كم سه تماشاخانه خصوصي به مايملكِ تئاترِ ايران افزوده شد؛ شهرزادِ قاسم جعفري، شانوي قطب‌الدين صادقي و هامونِ حسن معجوني.

ديگري آتش‌سوزي در مجموعه تئاترشهر در سالگردِ اين حادثه در سالِ گذشته و تازه شدن داغِ دلِ آن‌هايي كه دست‌كم سه سال است چشم انتظار ديدن پايانِ سناريوي ناتمام بازسازي تئاترشهر هستند.

پول درآوردن ميلياردي از تئاتر/ از «اعتراف» تا «سي»  

«اعتراف» به كارگرداني شهاب حسيني در نيمه اول سال ۹۶ از ۳۱ خرداد تا ۲۴ شهريور ۷۳ بار در سالن اصلي مجموعه تئاترشهر روي صحنه رفت و با ۴۰۵۷۱ تماشاگر، ۲۰ ميليارد و ۲۹۴ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال فروخت.

اين نمايش برگرفته از سريالي آمريكايي بود به نويسندگي و كارگرداني برد ميرمن محصول سال ۲۰۱۰. سريالي ‌۱۰ قسمتي كه هر قسمت آن بين هفت‌ تا ۱۰ دقيقه است. نمايش در مورد قاتلي مزدور (شهاب حسيني) است كه  شبي براي اعتراف به كليسا مي‌رود. در روند ماجرا متوجه مي‌شويم او پسر كشيش (علي نصيريان) است و براي انتقام از پدري كه در كودكي رهايش كرده و موجب كشته شدن مادرش شده، آمده است.

شهاب حسيني در سال ۹۶، در حوزه تئاتر، نامش در كنار همايون غني‌زاده و رضا حداد نشست كه اولي در سال ۹۵ با «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» فروشي بيش از ۲۰ ميليارد ريال داشت و دومي با «آمديم، نبوديد، رفتيم» در پايان سال ۹۰ و آغاز سال ۹۱ براي نخستين بار با فروش شش ميليارد ريالي نشان داد از تئاتر هم مي‌توان پول درآورد. 

سابقه حضور شهاب حسيني در عرصه تئاتر به سال‌هاي ۷۴ و ۷۵ برمي‌گردد و دو تجربه بازيگري در نمايش‌هاي «بر كرانه باد»  و «افسانه» به كارگرداني مينا ابراهيم‌زاده براي جشنواره دانشجويي. او در سال ۸۷ با نقش بوتار در نمايش «كرگدن»، متني از اوژن يونسكو به كارگرداني فرهاد آييش حضور روي صحنه سالن اصلي تئاترشهر را تجربه كرد و در سال ۹۱ در نمايش «ملاقات» كه كار خودش و احمد ساعتچيان بود، بازي كرد. «ملاقات» به نويسندگي اريك امانوئل اشميت به عنوان اولين تجربه كارگرداني تئاتر شهاب حسيني، در فرهنگسراي نياوران اجرا شد.

ميليارديِ ديگر كنسرت- نمايش «سي» بود كه براساس سه داستان از داستان‌هاي «شاهنامه» فردوسي اجرا شد؛ زال و رودابه، رستم و اسفنديار و رستم و سهراب. اثري كه توسط نغمه ثميني دراماتورژي و توسط اصغر دشتي كارگرداني شد.

اين‌ها در كنار دو ستاره موسيقي؛ همايون شجريان، خواننده آواز اصيل ايراني و سهراب پورناظري، آهنگساز و نوازنده تنبور و كمانچه، ستاره‌هاي تئاتر و سينما؛ سحر دولتشاهي، بهرام رادان، مهدي پاكدل، صابر ابر، دو بازيگرِ ديگر؛ بانيپال شومون و حسين صوفيان و خواننده سوپرانوي چيره‌دست؛ دلنيا آرام، كنسرت- نمايش «سي» را تبديل به اثري با فروشي ميلياردي كرد.  

اين پروژه ۲۱ شهريور، سي‌اُمين اجراي خود را در فضاي باز مجموعه سعدآباد پشت سر گذاشت، در حالي كه در هر شب از اجراي خود ميزبان ۴۰۰۰ مخاطب و در مجموع ۱۲۰۰۰۰ نفر بود؛ با بليتي مابين ۲۵ تا ۱۹۵ هزار تومان.   

شهرزاد، شانو، هامون/ ادامه روند رو به رشد افزايش سالن‌هاي خصوصي

تماشاخانه باران جزو اولين سالن‌هاي خصوصي تئاتر در شهر تهران بود كه سال ۹۳ افتتاح شد. پس از آن روند افزايش سالن‌هاي خصوصي با سرعتي كه هر لحظه بيشتر مي‌شود ادامه پيدا كرد. سالن‌هايي كه در كنار مزايايشان، معايبي غيرقابل چشم پوشي هم دارند.

در سال ۹۶ دست كم سه سالن خصوصي مهم آغاز به كار كرد؛ شهرزاد و شانو در تهران و هامون در رشت.

تير ۹۶ بود كه قاسم جعفري، كارگردان و تهيه‌كننده كه از جمله سريال‌هاي پرمخاطبش مي‌توان به «خط قرمز» (۱۳۸۰) و «مسافري از هند» (۱۳۸۱) اشاره كرد، پرديس تئاتر شهرزاد را در تقاطع خيابان‌هاي نوفل لوشاتو و رازي افتتاح كرد. پرديسي كه تا سال ۸۸ بيمارستان و زايشگاه اميد بود. بيمارستاني كه با بسته شدن درش در ارديبهشت ۸۸ و اخراج ۸۰ كارمندش به جنت‌آباد منتقل شد.  

پرديس شهرزاد كه نامش را از دختر قاسم جعفري، شهرزاد جعفري گرفته است از زمان افتتاح تاكنون حاشيه كم نداشته است و از جمله آن‌ها مي‌توان به ماجراي روي صحنه رفتن حميد صفت، خواننده رپ در نمايش «لامبورگيني» به كارگرداني سيامك صفري اشاره كرد و شبي كه صفت براي نخستين بار روي صحنه رفت و همان لحظه برق سالن قطع شد و اين شد اولين و آخرين باري كه او، حضور روي صحنه را تجربه كرد.   

ديگر سالن خصوصي كه در سال ۹۶ افتتاح شد شانو بود به مديريت قطب‌الدين صادقي. سالني واقع در خيابان وصال، بالاتر از خيابان طالقاني، كوچه فرهنگي كه صادقي در مراسم افتتاحش در ماه مهر با اشاره به بدهي‌هايش گفت: «در حال حاضر ۴۳۰ ميليون بدهكار هستم و چك‌ دست مردم دارم و اميدوارم تا آخر سال بتوانم قرض‌هايم را تسويه كنم. براي راه‌اندازي اين تماشاخانه همه ريسك‌هايي را كه هرگز در عمرم نكرده بودم امتحان كردم كه اميدوارم نتيجه‌اش را ببينم.» 

حسن معجوني، كارگردان باسابقه تئاتر اما براي افتتاح سالنش جايي خارج از تهران را انتخاب كرد. او مرداد ۹۶ سالن عمومي سازمان هلال‌احمرِ گيلان واقع در شهر رشت را كه بي‌استفاده مانده بود تبديل به سالن هامون كرد. سالني واقع در خيابان سعدي، خيابان شهيد فرقان‌بين، جنب هلال‌احمر استان گيلان با ظرفيت ۲۶۰ نفر و به اين ترتيب بود كه نخستين سالن خصوصي در استان گيلان افتتاح شد.  

آتش گرفتن دوباره تئاترشهر در سالگرد اين اتفاق و مديراني كه از تكرار خسته نمي‌شوند

 

عصر جمعه ۲۷ بهمن ۹۶ خبري آمد كه كوتاه بود و ۱۱ اسفند سال ۹۵ هم منتشر شده بود؛ تئاترشهر آتش گرفت!

آن‌چه از جزئيات اين اتفاق منتشر شد اين بود كه در حين تمرين نمايش «هملت و دن كيشوت» به كارگرداني تاجبخش فنائيان در سالن اصلي اين مجموعه يكي از پرده‌ها به دليل نزديكي به پروژكتور دچار حريق شده است.  

اسفند سال ۹۵ هم گفته شد آتش‌سوزي رخ داده در زيرزمين تئاترشهر حاصل جوش‌كاري در محوطه كارگاه بيرون از سالن‌هاي مجموعه بوده كه بخشي از آن روي نخاله‌هاي بيرون كارگاه پريده و باعث گر گرفتن آن‌ها شده است.

آن‌چه در اين ميان ترسناك است اين است كه مجموعه تئاترشهر سيستم اعلان و اطفاي حريق مكانيزه ندارد و سيستم اطفاي حريقش همچنان دستي است. سيستمي كه مي‌تواند در حين بازسازي اين مجموعه اصلاح شود، بازسازي‌اي كه از پاييز سال ۹۳ آغاز شده و ظاهرا هيچ گاه تمام نخواهد شد!

مهدي شفيعي، مدير پيشين اداره‌كل هنرهاي نمايشي در پايان سال ۹۵ درباره آخرين وضعيت بازسازي مجموعه تئاترشهر به ايسنا گفته بود: «متاسفانه بحث بازسازي تئاترشهر پيگيري جدي نشد چون رديف بودجه مشخصي نداشت و در حال حاضر هم اعتبارات آن از يك رديف بودجه عمومي تامين مي‌شود كه متعلق به تمام پروژه‌ها است. بنابراين در سال ۹۵  اتفاقي جدي در حوزه بازسازي تئاترشهر رخ نداده است.»

پيمان شريعتي، مدير تئاترشهر نيز در آخرين روزهاي سال ۹۶ به ايسنا گفته است: «بيش از دو سال است كه هيچ اتفاقي در بازسازي و تجهيزات ايمني اين مجموعه رخ نداده است.»

ظاهرا داستان بازسازي تئاترشهر را مانند بسياري از مسائل مديريتي كشور، نويسنده‌اي ابزوردنويس نوشته است با پاياني باز.  

نامه مدير اداره‌كل هنرهاي نمايشي

تئاتر ايران در روزهاي پاياني سال ۹۶ شاهد اتفاقي عجيب بود. با رفتن علي مرادخاني از معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و آمدن سيدمحمدمجتبي حسيني به جاي او در ۲۰ آذر ۹۶ احتمال اين مي‌رفت كه مديران رده مياني وزارت فرهنگ از جمله مدير دفتر موسيقي و مدير اداره‌كل هنرهاي نمايشي هم تغيير كنند. تغييراتي كه زمزمه‌هايش در روزهاي اخير اوج گرفت. آن‌چه در اين ميان عجيب بود نامه سرگشاده‌اي بود كه روز جمعه ۲۵ اسفند از سوي مهدي شفيعي، مدير اداره‌كل هنرهاي نمايشي منتشر شد. آن‌چه اين نامه را عجيب كرد نه خداحافظي او از سِمَتش كه آرزوي روزگاري روشن‌تر براي جانشينش، شهرام كرمي بود. اين نامه در حالي منتشر شد كه هنوز هيچ حكم رسمي از سوي معاونت هنري صادر نشده بود.

عجيب‌تر آن كه پس از نامه شفيعي، پيام‌هاي تبريكي از سوي خانه تئاتر و كانون تئاتر كودك و نوجوان اين نهاد صنفي خطاب به كرمي منتشر شد، بي آن كه آنان نيز منتظر صدور حكم از طرف سيدمحمدمجتبي حسيني مانده باشند.

اين ماجرا سرانجام شنبه ۲۶ اسفند با صدور حكمي از سوي سيدعباس صالحي و اعلام انتصاب شهرام كرمي به عنوان مدير اداره‌كل هنرهاي نمايشي تمام شد و مهدي شفيعي نيز در حكمي از سوي سيدضيا هاشمي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) شد.