صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | پنجشنبه، 2 اسفند 1397 - 00:25
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  عرضه میوه‌های قاچاق در فروشگاه اینترنتی
  حاشیه‌های این‌ روزهای تلویزیون/ از جشنواره‌ای روی اعصاب بیننده تا رویدادی عجیب در یک سریال حاشیه‌های این‌ روزهای تلویزیون/ از جشنواره‌ای روی اعصاب بیننده تا رویدادی عجیب در یک سریال
  آیا با ۴۰ میلیون تومان می توان خودرو خرید؟ / حداقل بودجه لازم برای خرید خودرو
  مجلس تصویب کرد: تمامی پزشکان مکلف به استفاده از «کارت‌خوان» شدند
  اعطای مجوز واردات گوشت به ۱۲۰ شرکت / واردات گوشت انحصاری نیست
  احتمال محرومیت اتباع ایران و ترکیه از دریافت ویزای کار ژاپن
  پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی آغاز شد
  تاکید آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم کاهش سفرهای خارجی در ایام نوروز
  همه چیز درباره روش تمرینی جدید EMS
  افزایش صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها
  تبرئه بازپرسی که دستور فیلتر تلگرام را داد
  فاز دوم پیش‌فروش ایران‌خودرو با قیمت‌های جدید آغاز شد
  دستکاری دی‌ان‌ای برای پاک کردن خاطرات تلخ
  رسوایی اخلاقی کارگردان، اما تامپسون را فراری داد!
  چرا پرسپولیس تقویت شده خوب بازی نمی‌کند؟
  ایرانی‌ها روزی چند ساعت تلویزیون می‌بینند و چقدر به شبکه‌های اجتماعی می‌روند؟
  قیمت طلا رکوردهای تازه می‌شکند
  یک ژاپنی به فولاد پیوست
  به بهانه سالگرد تولد روبرتو باجو
  برانکو به تهران بازگشت
  آمار ضعیف خرید پر سر و صدای برانکو
  سامان قدوس در تیم‌ملی با کی هم اتاق است؟
  کاش ۱۰ تا مثل کی‌روش در این فوتبال داشتیم
  کامبک به سبک داش علی‌منصور؛ جهنمی که بهشت شد
  بازیگر استقلالی «پایتخت»:‌ با پول جایزه بازیگری موتور خریدم و پیک موتوری شدم
  روش فروش گوشت تنظیم بازاری تغییر می‌کند، عرضه اینترنتی تصویب نشد!
  ذوالنور:فردی که از پشت‌پرده کودتا توسط من حرف می‌زند هم احمق است، هم عوضی
  چرا بیانیه‌نویسی در فوتبال ایران مد شده؟
  رضا کیانیان: بلندگوی کسی نیستم و برای افزایش فالوئر نمی‌نویسم
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 55607صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 20 شهریور 1395 - 13:44
انتقال فناوری در صنعت پتروشیمی کشور
انتقال فناوری در صنعت پتروشیمی کشوراسمعیل قنبری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
  
نشان آنلاین:

به گزارش گروه اقتصادی نشان آنلاین، هرچقدر بازارهای جهانی گسترش می­یابد و تنوع محصولات بیشتر می­شود، رویه رقابت­های بین المللی نیز دستخوش تحولات عظیمی می­شوند که این امر مستلزم افزایش چشمگیر تقاضا برای فناوری­های جدید و نوآوری­ها است. اگر در گذشته شرکتهای بزرگ که سهم بازار مطمئن و مشخصی داشتند به این مسئله چندان نمی­پرداختند اما امروزه به خوبی دریافته­اند برای بقای خود در دنیای کسب و کار پرشتاب امروز باید به این مهم توجه نمایند. رمز بقا و موفقیت در تجارت نه تنها زیرنظر داشتن فعالیتهای توسعه فناوری است بلکه  به طور مرتب توسعه، بهبود و نوسازی در تولید محصولات و فرآیندها را نیز باید مد نظر قرار داد.

امروزه فناوری برگ برنده و مزیت هر کشور جهت توسعه­یافتگی محسوب می­شود. صاحب دانش فنی نوین و فناوریِ در لبه مرزهای دانش شدن، بدون بهره­گیری از دانشهای موجود در جهان ممکن نیست. ضرورت این تعامل برای کشورهای در حال توسعه صدچندان است چرا که هم فاصله خود با کشورهای توسعه یافته را می­توانند پوشش دهند و هم می­توانند از اتلاف نیروها جلوگیری به عمل آورند. به همه مزیتهای این تعامل باید رشد سریع دانش و فناوری را نیز اضافه نمود که بدون بهره جستن از تجارب اندیشمندان رسیدن به تعالی و مرزهای دانش ممکن نمی­باشد. در کشورهای کمتر توسعه­یافته و جهان سوم انتقال و جذب فناوری مقوله­ای با پیچیدگی خاص خود است. شاید اصلی­ترین علت این پیچیدگی در فاصله فناوری­های این کشور با کشورهای پیشرفته می­باشد. برای کاستن این فاصله، انتقال فناوری یک لازمه انکار ناپذیر است. کشورهای کم رشد، جهت رسیدن به توسعه اقتصادی زمان کوتاهی را مد نظر قرار می­دهند که این امر بدون انتقال فناوری امکان پذیرنیست.

در عصر دانایی جهت نیل به یک مدیریت پویا و کسب معلومات و دانش­ِنوین لازم است برنامه­ریزی وسازماندهی مشخصی در امر فناوری داشت، چرا که عاملی اساسی برای ایجاد ثروت، توانایی، دانایی، خودکفایی و تعالی کشورها و وسیله­ای قدرتمند در توسعه ملی، فناوری است. امروزه رابطه بین توسعه فناوری و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک کشور امری بدیهی و مورد تصدیق همگان است و به همین دلیل جنگ اقتصادی فناوری جانشین جنگهای نظامی در سطح بین­المللی شده است. دانش، فناوری و نوآوری، بزرگترین ثروت کشورها در جهان امروز محسوب می‌شوند. یکی از زمینه‌های اعمال مدیریت فناوری که مستلزم جامع­نگری، درون­زایی و برون­نگری است، انتقال فناوری است. امروزه، صنعتی شدن بطور عمیقی به انتقال فناوری وابسته است.

در عصر انقلاب فناوری و جهت حضور قدرتمند در عرصه بین­المللی ضروری است صاحب فناوری شویم. اهمیت فناوری در تأْمین امنیت ملی، رفاه عمومی و رشد اقتصادی نیز تجلی می­یابد. از طرف دیگر با کشورهای صنعتی فاصله بسیار داریم و جهت نیل به توسعه پایدار باید به مقوله جذب، کسب و انتقال تکنولوژی توجه خاص نمود.برای این کار لازم است در جستجوی راههایی بود که دستیابی به فناوری­ها را به سریع­ترین وجه، ممکن سازد، به مراکز تحقیقاتی توجه خاص شود و قانونهای حمایتی به تصویب برسد.

       مدیریت فناوری

مدیریت فناوری مقوله­ای مدیریتی است که دانش، مهارتها و تجربه مدیریت را به مهندسی و علم پیوند می­دهد. به دلیل اینکه فناوری عنصر کلیدی توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می­شود، سرمایه­گذاری در ایجاد و گسترش فناوریهای جدید سالهاست که به عنوان موتور توسعه به رسمیت شناخته شده است. فناوری در اقتصاد معجزه می­کند. اثربخشی، کارایی و بهره­وری را افزایش دهد، بازار را در دست می­گیرد، زمان تولید وعرضه محصولات به بازار را کوتاه می­کند، نیازهای بشری را تامین می­کند، موجب ظهور اقتصاد دانش محور و جهانی­سازی اقتصاد را فراهم می­آورد، رقابت پایدار و رشد اقتصادی را ممکن می­سازد، باعث ارتقای کارآیی، کیفیت و قابلیت اعتماد محصولات تولیدی می­گردد، ایجاد اشتغال و کارآفرینی می­کند، بهبود کیفیت تولید را به همراه دارد، لایه های پرسنلی اضافی را حذف می­نماید و هزینه های درازمدت را کاهش می­دهد. فناوری تنها شامل محسوسات نیست و شامل اجزایی نیز می­شود که نمی‌توان به راحتی آنها را لمس نمود یا در قالب اسناد مکتوب تدوین کرد. باید برای یادگیری و فهم درست فناوری تعمق کافی داشت. به عبارت دیگر، فناوری فقط شامل دستگاه و سایر اجزای سخت افزاری نیست و سخت افزار فقط یک عنصر آن است.

مدیریت فناوری هر شرکت وظایف متعددی را برعهده دارد که تعریف و تعیین استراتژی، آرمان و راهبردهای کلان، تعریف و تعیین مأموریتهای لازم جهت اجرایی نمودن راهبردها و شناخت و تحلیل فناوری­های جهانی در لبه مرزهای دانش از جمله برخی از آنها به شمار می آید.

انتقال فناوری

انتقال فناوری عبارت است از بکارگیری و استفاده از فناوری در مکانی بجز مکان اولیه ایجاد و خلق آن و یا به عبارت دیگر حرکت دانش تثبیت شده از یک محیط کاربردی به محیطی دیگراست. فرآیندی که باعث جریان یافتن فناوری از منبع به دریافت کننده آن می‌شود، ‌انتقال فناوری نامیده می­شود. انتقال فناوری فرآیند اکتساب، شبیه سازی، انتشار و توسعه فناوری است که بــه صورت رسمی ازطریق قرارداد، حق الامتیاز و یا شراکت و توافقات غیررسمی انجام می پذیرد.  انتقال فناوری فرآیند پیچیده و دشواری است و در صورت عدم دقت کافی می­تواند به ضد خود تبدیل شود یعنی اجرای کار بدون ارزیابی و مطالعه لازم، نه تنها سودمند نیست، بلکه باعث هدر رفتن سرمایه و زمان می­گردد و در درازمدت موجب تضعیف فناوری ملی می­گردد. باید به انتقال فناوری به ‌عنوان فرآیندی نگریست که از طریق آن فناوری وارداتی، زمینه‌ای برای خلق فناوری جدید ایجاد نمود. به همین دلیل دریافت­کننده فناوری باید در یک حداقل سطح توانمندی باشد.

انتقال موفق فناوری نیاز به شناخت اهداف صنعت، منابع فناوری، نحوه ابداع، نحوه انتقال، روشهای انتقال، فاکتورهای تاثیرگذار، نحوه جذب و نحوه توسعه آن دارد و هریک از آن شناختها متکی به تخصص ویژه خود است. بدون استفاده از کارشناسان انتقال فناوری و اصول مدیریت فناوری، معمولاً عمل انتقال یا اصولاً صورت نمی‌گیرد و یا انتقال فناوری مربوطه بصورت ناقص انجام می شود. عبارت انتقال فناوری به رغم کاربرد رایج آن در برخی اوقات گمراه­کننده است، چون فناوری را درجای دیگر به دست آمده فرض می­کند و کسب‌کننده فناوری را به صورت دریافت‌کننده منفعل فناوری‌ها تصور می‌کند و به این ترتیب فناوری را به گونه­ای نشان می‌دهد که می‌توان آن را به راحتی منتقل کرد.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی قابلیت فناوری کمتر و منابع مدیریتی ضعیف تری را می طلبد در حالی که قرارداد لیسانس مستلزم قابلیت و ظرفیت فناوری بالایی است. همچنین زمانی که یک کشور، توسعه فناوری و صنعتی خود را آغاز می‌کند نیز در انتخاب راهبرد انتقال فناوری اش تاثیر می گذارد. در ابتدا نقش طرفهای خارجی کمتر بود. در زمانهای گذشته، حمایت از صنایع داخلی از منظر محیط اقتصادی سیاسی بین المللی ساده تر بود و دستیابی سریع به منابع و حمل و نقل محصولات به خاطر رشد ناکافی وسایل ارتباطاتی و حمل ونقل، مشکل بود. بنابراین، قرارداد لیسانس، مشروط به اینکه کشور دریافت کننده لیسانس قابلیت فناوری مشخصی برای کسب فناوری داشته باشد، راهبرد انتخابی مطلوبی محسوب می شد.قرارداد لیسانس، مستلزم مدیریت سطح بالا و ظرفیت زیاد کسب فناوری در شرکت دریافت کننده لیسانس است. حتی در صورتی که همکاری فنی در قرارداد لیسانس پیش بینی شده باشد، باز هم دریافت کننده لیسانس بایستی به بازار دسترسی داشته باشد و یا این دسترسی را ایجاد کند و همه خطرات کسب و کار را نیز متقبل شود. از آنجایی که دریافت کننده لیسانس در مدیریت استقلال دارد، انگیزه بالایی برای تلاش در جهت توسعه فناوری و رشد داردمورد بره برداری قرار می‌گیردبنا به استراتژی فناوری صنعت، نوع فناوری، قابلیت دسترسی به آن، ارزش آفرینی، شرایط همکار و غیره یکی از موارد فوق یا ترکیبی از آنها می­تواند مورد توجه واقع شود. در غیر اینصورت داستان خریدهای مکرر لیسانس اتفاق می­افتد.

بنابراین ملاحظه می­شود انتقال فناوری راهی مهم است که کشورهای در حال توسعه از آن طریق به فناوری‌های جدید دست یافته و کشورهای پیشرفته به سودآوری می­رسند. باید دانست که وقتی فناوری منتقل می­شود جذب و اجرای آن به هیچ وجه به طور خودکار و بدون کوشش انجام نمی­پذیرد. جهت جذب آن باید بسترهای لازم را ایجاد نمود. کسب فناوری و جذب آن پیوسته و مکمل یکدیگرند. برخی از عوامل تاثیرگذار برنحوه انتقال عبارتند سطح توانمندی دهنده فناوری، مهارت و تجربه دریافت کنندگان فناوری از قبیل مهارتهای مدیریتی، فنی، علمی، آموزش، بازاریابی، سرمایه گذاری مالی و غیره

      همکاری راهبردی در انتقال فناوری به این معنا است که فاصله و شکاف در فناوری بومی با جستجو برای یافتن فناوری پرکننده تأمین گردد.در ادامه لازم است صاحبان آن فناوری در آن فناوری درگیر و جهت اجرای آن مشارکت داشته باشند. نتیجة این همکاری انتقال صحیح فناوری به کشور می­باشد. کشورهای تازه صنعتی شده­ای مثل کره جنوبی، همانند کشورهای پیشرفتة صنعتی، اکنون در جستجوی مکملهای فناوری بومی خود هستند و برای این منظور هر مشوقی را که لازم باشد فراهم می­کنند تا صاحبان خارجی فناوری را به این نوع همکاری­ها بکشانند. شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به عنوان متولی امر پژوهش در صنعت پتروشیمی، توانست الگویی جهت این همکاری راهیردی تهیه نماید. اضافه می­نماید این الگو شکل ایده­آل این همکاری راهبردی است و بسته به شرایط اجزا آن انعطاف پذیر و قابل حذف و اضافه­شدن  هستند.

 همچنین باید اضافه نمود که در توافقات بین طرفین (قرارداد) باید موارد ذیل را مد نظر قرار داد:  اجرای بخش عمده­ای از کار در ایران، همکاری پژوهشی جهت بهبود فناوری، ثبت مشترک نتایج و سهیم بودن مشترک طرفین در اختیار استفاده، فروش و ... از این نتایج، بازاریابی فناوری در ایران و جهان و مشارکت کارشناسان ایرانی در تهیه PDP و سایر فعالیتهای مهندسی

جمع بندی

  پژوهش نه تنها برای خلق دانش و فناوری جدید لازم است بلکه توان شرکتها­، صنایع و حتی کشورها در جذب و بکارگیری دانش موجود را نیز به شدت افزایش می‌دهد. در واقع سازمانهایی که خودشان پژوهش می­کنند، بهتر می­توانند از دانش در دسترس خارجی استفاده کنند و انتقال فناوری درستتر انجام می پذیرد. انتقال فناوری در روند داد و ستد بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به عنوان یک فرآیند یک­سویه و یک­طرفه فراوان به کار می­رود. این جریان معمولاً از کشورهای توسعه­یافته به کشورهای در حال توسعه جریان دارد و آنچه در این میان جابجا می­شود دانش فنی است. نباید فراموش کرد که چنین روندی لزوماً به توسعه فنی و اقتصادی کشورهای دریافت کننده منجر نمی­شود. جهت کارایی مطلوب این فرآیند باید برنامه­ریزی و مدیریت صحیح نمود تا تحولات تکاملی در این مسیر تا نیل به هدف مطلوب رخ دهد. باید از گذشته و حال تحلیل درست داشت تا بتوان جوابگوی نیازهای آینده بود. در غیر اینصورت همه این تلاشها محکوم به فنا است.

تجربیات این شرکت نشان می دهد انتقال فناوری با الگوریتم متناسب از ارتباطات فیمابین و تعاملات لازم به صورتی که در شکل قبل ارایه شده است می­تواند به صورت صحیحی انجام پذیرد. همانگونه که ملاحظه می­شود فرآیند انتقال فناوری فوق به جای یک روند یکسویه به فرآیندی متقابل تبدیل شده است. یعنی ما صرفاً خریدار فناوری و طرف مقابل صرفاً فروشنده نیست. تجربه نشان داده است که الگوهای انتقال فناوری نمی­تواند به سادگی بوسیله تمرکز بر آنچه که توسط کشورهای عرضه­کننده فناوری انتقال داده شده است، توضیح داده شده شود. بلکه می­بایست توجه خود را به سوی کشور میزبان (دریافت­کننده فناوری) و سیاستها و راهبردهایی که جهت شکل دادن الگوهای انتقال فناوری اخذ شده بود سوق داد همکاری با شرکتهای بین­المللی می­تواند در جهت نیل به دانش فنی جدید، توسعه دانش فنی موجود و ... باشد. 

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  جدیدترین رده‌بندی باشگاه‌های جهان؛ پرسپولیس بالاتر از استقلال/ صعود تراکتور
  عرضه میوه‌های قاچاق در فروشگاه اینترنتی
  فاز دوم پیش‌فروش ایران‌خودرو با قیمت‌های جدید آغاز شد
  مهدی رحمتی:باید یقه علی‌کریمی را می‌گرفتم و دعوا می‌شد تا سومی را از زاید نخوریم
  فروش برق‌آسای تمام ۱۱ محصول ایران خودرو در یک ساعت
  علیرضا فغانی: چرا باید تنبیه‌ام می‌کردند؟
  لایحه ازدواج با کودکان زیر ۱۳ سال با نظر قاضی، حذف می‌شود؟
  چرا پرسپولیس تقویت شده خوب بازی نمی‌کند؟
  آمار ضعیف خرید پر سر و صدای برانکو
  سید جلال با پرسپولیس تمرین نکرد
  محل جدید تمرین استقلال مشخص شد
  سکه از ۴.۵ میلیون تومان گذشت/ طلا رکورد زد
  35 هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی فروخته شد
  فروش فوری خودرو با قیمت‌های عجیب
  فتحی: آی‌تی‌سی پاتوسی رسید/ کارت بازی او امروز صادر می‌شود
  شفر: مجیدی می‌تواند الگوی مهاجمان ما باشد
  تمرکز دروازه‌بانان استقلال روی ارسال از جناحین
  لیدرهای مجلس کدام چهره‌ها هستند؟
  قیمت طلا رکوردهای تازه می‌شکند
  میخائیل چیریچ: در واترپلوی ایران پتانسیل پیشرفت را دیدم/ از خوش رفتاری ایرانیان شگفت زده شدم
  مستندات مرکز پژوهش های مجلس از فرار مالیاتی پزشکان
  آیا با ۴۰ میلیون تومان می توان خودرو خرید؟ / حداقل بودجه لازم برای خرید خودرو
  مخالفت مطهری با حاجی دلیگانی برای برگزاری جلسه مجلس درباره گوشت
  تمام بازیگرانی که روحانی شدند
  بازیگر استقلالی «پایتخت»:‌ با پول جایزه بازیگری موتور خریدم و پیک موتوری شدم
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار