صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | دوشنبه، 30 مهر 1397 - 10:36
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  اروپا فوتبال همه قاره‌ها را تحریم کرد!
  توسعه اختیارات مجمع تشخیص با قانون اساسی منافات دارد
  آزادسازی قیمت لوازم خانگی به نفع کیست؟
  حمید گودرزی: پول باشد، فراموش شدم هم مهم نیست
  موسویان: ترکیه حاضر به معامله نشد، قطر انتقام سخت گرفت
  جنگ نابرابر یعنی این!
  چرا زمان جلسه رأی اعتماد چندمرتبه تغییر کرد؟
  ایران و فینال با هم غریبه شدند / حذف دو کشتی‌گیر ایران در نیمه‌نهایی
  محمد هاشمی:اظهار نظر مجمع درباره مصوبات مجلس بدعت‌گذاری نیست
  احتمال تغییر سهم قطعی معدل در کنکور ۹۸
  مجلس تکلیف شهردار تهران را مشخص کرد
  عاملی برای احیای دریاچه ارومیه؛ توجه به معیشت مردم!
  حکم اعدام اخلال‌گران اقتصادی تایید شد/ سلطان سکه یکی از اعدامی‌ها
  نخستین دندان انسان نئاندرتال در ایران کشف شد/عکس
  اشتری: تعدادی از جاعلان ویزای اربعین بازداشت شدند
  یک توصیه مفید برای سلامت چشم‌ها
  سخنگوی وزارت کشور: ۱۵ شهردار در سراسر کشور بازنشسته هستند و باید بروند
  حبیبی: ماه عسل کارگزاران و اصلاح‌طلبان تمام شد/ «فروپاشی اجتماعی» واژه مشترک اصلاح طلبان و منافقین!
  شهرداری‌ها باعث کاهش مسافرت‌های هوایی شده اند/ اعتراض ایرلاین ها
  برآورد احتمالی درباره قطعی اینترنت توسط آمریکا/ تمهیدات ایران چیست؟
  واکنش جهانگیری به افزایش قیمت بنزین/ آمریکا را سر عقل می آوریم/ این دوران طول نمی کشد
  اصول‌گرا و اصلاح‌طلب با هم برادرند
  جلسه رأی اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی چه روزی برگزار می‌شود؟
  استقرار یگان‌های «واکنش سریع» و «جنگ نوین» ارتش در مرزهای غربی
  لاریجانی به عارف چه ماموریتی داد؟
  میرتاج‌الدینی: ۱۳آبان اتفاق جدیدی نمی‌افتد/ اوضاع بهترمی‌شود/ اقتصادما در مقابل تحریم‌ها واکسینه شده
  معرفی ۴ وزیر پیشنهادی به مجلس/ فریاد «دو دو» برخی نمایندگان در مخالفت با گزینه‌های ۲ وزارت راه و کار
  چرا ۲۲ بار خط لوله انتقال آب به یزد را شکستند؟
  راه جدید مبارزه با سرطان با داروی ۱۵۰ ساله
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 82679صفحه نخست » آخرین اخبارجمعه، 20 مهر 1397 - 19:53
از مغزتان کم کار می‌کشید؟ این روش‌ها را جدی بگیرید
جامعه > سلامت - مغز انسان دارای قابلیت انعطاف پذیری، یا به عبارتی انعطاف پذیری عصبی است؛ که امکان بهبود یا تخریب سلول‌های آن را، در هر سنی فراهم می‌کند.
  
نشان آنلاین:

 

به گزارش خبرآنلاین، این انعطاف، نقش چشم‌گیری در رشد یا زوال مغز و شکل‌گیری شخصیت انسان دارد. در طول عمر انسان، اتصالات عصبی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند، سلول‌های خاکستری رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند؛ تمام این تغییرات در توانایی‌ها و فعالیت‌های مغز تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، یادگیری یک مهارت جدید، می‌تواند باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز شود و در مقابل بالا رفتن سن، تحلیل رفتن اعصاب مغز را ،که در گذشته فعالیت می‌کردند و در عملکر حافظه نقش داشتند، به همراه خواهد داشت.
تحقیقات زیادی از گذشته تا کنون، عملکرد و روند تغییرات مغز را با بالاتر رفتن سن مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیت ذهن توصیه شده‌اند به شرح زیر است:

• ورزش و فعالیت بدنی روزانه
• رژیم غذایی مناسب و سالم
• تناسب وزن
• کنترل کلسترول
• تنظیم سطح قند خون بدن
• تنظیم فشار خون
• عدم مصرف دخانیات

علاوه بر این روش‌ها، مدیکال نیوز، به پنج روش دیگر برای عملکرد مطلوب و تقویت ذهن اشاره می‌کند:

از نظر جسمی فعال باشید

از سنین کودکی تا بزرگسالی و در پی آن، پیری، فعالیت بدنی در هر سن، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. این نوع فعالیت‌ها مغز کودکان را در اوایل زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در آینده بر کارایی علمی ذهن‌شان اثر می‌گذارد.
تحقیقات نشان داده‌اند، کودکانی که مرتب ورزش می‌کنند، حافظه کوتاه مدتشان بهتر کار می‌کند، سلول‌های خاکستری فعال‌تری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه در یادگیری عملکرد بهتری دارند.
ثابت شده است که ورزش کردن در بزرگسالان و میانسالان قدرت حافظه و توانایی اندیشیدن را تقویت و تا حد زیادی از اختلالات شناختی جلوگیری می‌کند. به ویژه تأکید شده که ورزش‌های هوازی، ظرفیت سلول‌های خاکستری و عملکرد حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهند.
ورزش‌های ملایم تر مانند یوگا، به تمرکز، آرامش و سلامت مغز و کنترل بهتر احساسات کمک می‌کند، و اختلالات شناختی ذهن را به تعویق می‌اندازد.

از مواد غذایی که برای تقویت مغز مفید است استفاده کنید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیمی است که شامل مقادیر زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون، لبنیات و ماهی و مقدار محدودی گوشت قرمز باشد.
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از چنین رژیم غذایی پیروی می‌کنند، مدت طولانی تری از سلامت مغز برخوردار خواهند بود و به طور متوسط ابتلا به آلزایمر در آن‌ها تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.
همچنین مصرف آجیل و مغزها مثل پسته، گردو، بادام و بادام زمینی برای بهبود فعالیت امواج مغزی، عملکرد حافظه و فعالیت‌های شناختی مغز بسیار مؤثر است.
تحقیقات نشان داده‌اند که پسته، بیشترین اثر تقویتی را بر امواج مغزی، به خاطر سپردن اطلاعات، یادگیری و فعالیت‌های شناختی دارد و بادام زمینی نیز برای سلامت و طول عمر سلول‌های مغز مفید است.

توانایی‌های شناختی خود را با تمرین افزایش دهید

مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که نوع تمرین و فعالیت ذهنی از جهت تأثیرگذاری بر افزایش مهارت‌های شناختی حائز اهمیت است. در یک تحقیق، افرادی با مهارت‌های حافظه‌ای معمولی، با متد loci training، در چهل روز، هر روز به مدت سی دقیقه، به تقویت حافظه‌ی خود پرداخته و تحت بررسی قرار گرفتند. نتیجه به این صورت شد: اگر در ابتدا به صورت میانگین 26 لغت از یک لیست لغات 72تایی به خاطر داشتند، این مقدار در پایان آزمایش به میانگین 62 افزایش یافت.
متد loci training، روشی است که در آن از اشیا آشنا موجود در محیط اطراف برای تصویرسازی ذهنی استفاده می‌شود.

سعی کنید یک زبان جدید یاد بگیرید

علاوه بر تمرین‌های ذهن، روش دیگری که می‌توانید برای تقویت مغز از آن استفاده کنید، یادگرفتن یک زبان دیگر است. یادگیری زبان‌های خارجی، به افزایش گیرایی مغز در کودکان و بهبود عملکرد سلول‌ها و اعصاب مغز در میانسالی کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری زبان باعث انعطاف پذیری بیشتر اعصاب مغز و به کار افتادن سلول‌های خاکستری می‌شود. فعالیت کردن سلول‌ها، طول عمر آن‌ها را به همراه خواهد داشت. همچنین سرعت عکس‌العمل اعصاب مغز با یادگیری، افزایش خواهد یافت.

نواختن یک ساز را بیاموزید

آموختن موسیقی در کودکی، به تقویت حافظه و فعالیت اعصاب مغز کمک می‌کند.
تحقیقی که در یکی از مجلات نوروساینس چاپ شد، دلیل این‌که چرا نواختن ساز در حفاظت از مغز نقش دارد را روشن کرد. محققان پی برده‌اند که نواختن نُت‌های یک ساز، بر تغییر امواج مغز در مسیری که به سرعت باعث افزایش مهارت‌های شنوایی می‌شود اثر دارد. فعالیت‌های اصلاح شده‌ی مغز، بیماری‌ها و تحلیل‌های ناشی از آن‌ها را جبران می‌کند.
با اضافه کردن چند گزینه از موارد بالا به زندگی روزمره، می‌توانید تا حد زیادی سلامت مغز را تأمین کنید. به عنوان فعالیت بدنی از پیاده‌روی شروع کنید. برای هر یک از گزینه‌های بالا که قصد انجامش را دارید وقت بگذارید و مطمئن باشید نتیجه خواهد داشت. فراموش نکنید که مزایای فعالیت و تمرین در زندگی روزمره هیچ پایانی ندارد.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  این جادوگران با آزار جنسی مبارزه می‌کنند/ رویکرد دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه در حوزه زنان چیست؟
  تصمیمات جدید قوه قضاییه برای کاهش زندانیان مهریه
  شکوه رهایی در خاطرات پدر
  افشاگری فرهاد آییش درباره ترسی که او را از بچه داشتن محروم کرد
  فیلمی که طرفدار ندارد اما پرفروش شده
  جنگ نابرابر یعنی این!
  ابتکار: افسردگی جامعه را به شدت تهدید می‌کند
  همتی: ورود ارز به بازار ثانویه شتاب می‌گیرد/ صادرات ریالی مفهومی جزخروج سرمایه ندارد
  جدال مجازی قائم‌مقام آیت‌الله جنتی با وزیر راه
  وزیر راه و شهرسازی استعفایش را منتشر کرد
  مهدی کرم‌پور: همه فقط بلدند در شبکه‌های اجتماعی غر بزنند
  هاشم زایی: پیاده کردن افراد از قطار انقلاب را متوقف کنیم
  افتتاح نیمه‌شمالی بزرگراه صیادشیرازی تا ارتش/ اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی
  محسنی اژه‌ای: احکام اخلالگران اقتصادی و ارز باید سریعاً اجرا شود
  راهنمای کاربردی زیارت اربعین؛ از شروع سفر تا پیاده‌روی
  نخستین دندان انسان نئاندرتال در ایران کشف شد/عکس
  به مسلخ بردن عادل فردوسی‌پور
  از نگرانی برای توقیف‌ها تا ثبت قاب‌های ماندگار
  روحانی استعفای آخوندی و شریعتمداری را پذیرفت
  سیاسی‌ترین وزارتخانه اقتصادی ایران در انتظار وزیر جدید
  یک توصیه مفید برای سلامت چشم‌ها
  عاملی برای احیای دریاچه ارومیه؛ توجه به معیشت مردم!
  سخنگوی وزارت کشور: ۱۵ شهردار در سراسر کشور بازنشسته هستند و باید بروند
  موسویان: ترکیه حاضر به معامله نشد، قطر انتقام سخت گرفت
  وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتظار چهارمین وزیر
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار