صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | شنبه، 24 آذر 1397 - 16:36
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  رکورد بی‌نظیر برانکو در پرسپولیس
  21 روز مانده به جام ملت‌ها: دروازه‌بان عراق دوپینگی شد
  اعتراض رسمی استقلال به داوری‌ها در نیم فصل اول
  وقتی می‌توان با ۵۰۰ هزار دلار اسکار گرفت
  تهمورس پورناظری و خواننده سوئدی تمجید روزنامه سوئدی را برانگیختند/ کنسرتی فراتر از موسیقی
  سودابه بیضایی: حضور هنرمندان در عرصه‌های دیگر چه ایرادی دارد؟
  فردا آخرین مهلت ثبت نام آزمون ارشد
  چرا نباید گول تبلیغات صداوسیما در کتاب‌های درسی را خورد؟
  طلاقی توافقی که ۵۷۰ میلیون دلار آب می‌خورد!
  الزامات جدید سازمان غذا و دارو درباره غذاهای تراریخته
  تحلیل روزنامه اصولگرا از دیدار روسای موسسات کنکوری با مراجع تقلید/مشق شب بهانه است،دنبال چیز دیگری هستند
  3 گروه مترصد برهم ریختن آرامش بازار ارز/ هفته سختی در پیش است؟
  امیری: قطعا مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف برای کشور هزینه دارد
  واعظی به اردوغان چه گفت؟
  فرانسه در آستانه جنگ داخلی است
  رفت و آمد سلاطین به بازار ایران شدت گرفت
  پیامک‌های حلقه مشهد علیه اینستاگرام بسیج شدند
  جزئیات بازگشت ۱۷۸۴ لوح تخت‌جمشید از شیکاگو به ایران/ بهانه جدید آمریکایی‌ها
  اختصاص پهنای باندی معادل دوبرابر پهنای باند تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی
  ثبت‌نام اهالی رسانه برای جشنواره فیلم فجر از شنبه/ انتشار فهرست متقاضیان و دلایل تایید یا رد آن‌ها در راستای شفافیت
  ابطحی:میل به کسب قدرت،اصلاح‌طلبان را به بنگاه کاریابی تبدیل کرده
  عذرخواهی کمک داور بازی استقلال به خاطر اشتباهش!
1 نظر (فعال: 0 ، در صف انتشار: 1، غیر قابل انتشار: 0)
  واکنش رضا درمیشیان به توقیف «لانتوری» در کشور چین/ عکس
  یک امام جمعه: برخی شرکت‌کنندگان در کنسرت‌ها شرایط جسمی و روحی مناسب ندارند/شادابی جامعه با برگزاری کنسرت‌های بی محتوا محقق نمی‌شود
  تلاش برای به هم ریختن بازار ارز/ اخلاگران از در تلگرام وارد شدند
  60 درصد ساحل‌های شنی ژاپن تا پایان قرن ناپدید می‌گردند
  کشف سیاره فراخورشیدی که در حال کوچک شدن است
  تصاویری از تمرین امروز تیم‌ملی با شش بازیکن
  جانشین خربین و عموری از اسپانیا می‌آید
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 82679صفحه نخست » آخرین اخبارجمعه، 20 مهر 1397 - 19:53
از مغزتان کم کار می‌کشید؟ این روش‌ها را جدی بگیرید
جامعه > سلامت - مغز انسان دارای قابلیت انعطاف پذیری، یا به عبارتی انعطاف پذیری عصبی است؛ که امکان بهبود یا تخریب سلول‌های آن را، در هر سنی فراهم می‌کند.
  
نشان آنلاین:

 

به گزارش خبرآنلاین، این انعطاف، نقش چشم‌گیری در رشد یا زوال مغز و شکل‌گیری شخصیت انسان دارد. در طول عمر انسان، اتصالات عصبی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند، سلول‌های خاکستری رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند؛ تمام این تغییرات در توانایی‌ها و فعالیت‌های مغز تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، یادگیری یک مهارت جدید، می‌تواند باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز شود و در مقابل بالا رفتن سن، تحلیل رفتن اعصاب مغز را ،که در گذشته فعالیت می‌کردند و در عملکر حافظه نقش داشتند، به همراه خواهد داشت.
تحقیقات زیادی از گذشته تا کنون، عملکرد و روند تغییرات مغز را با بالاتر رفتن سن مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیت ذهن توصیه شده‌اند به شرح زیر است:

• ورزش و فعالیت بدنی روزانه
• رژیم غذایی مناسب و سالم
• تناسب وزن
• کنترل کلسترول
• تنظیم سطح قند خون بدن
• تنظیم فشار خون
• عدم مصرف دخانیات

علاوه بر این روش‌ها، مدیکال نیوز، به پنج روش دیگر برای عملکرد مطلوب و تقویت ذهن اشاره می‌کند:

از نظر جسمی فعال باشید

از سنین کودکی تا بزرگسالی و در پی آن، پیری، فعالیت بدنی در هر سن، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. این نوع فعالیت‌ها مغز کودکان را در اوایل زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در آینده بر کارایی علمی ذهن‌شان اثر می‌گذارد.
تحقیقات نشان داده‌اند، کودکانی که مرتب ورزش می‌کنند، حافظه کوتاه مدتشان بهتر کار می‌کند، سلول‌های خاکستری فعال‌تری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه در یادگیری عملکرد بهتری دارند.
ثابت شده است که ورزش کردن در بزرگسالان و میانسالان قدرت حافظه و توانایی اندیشیدن را تقویت و تا حد زیادی از اختلالات شناختی جلوگیری می‌کند. به ویژه تأکید شده که ورزش‌های هوازی، ظرفیت سلول‌های خاکستری و عملکرد حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهند.
ورزش‌های ملایم تر مانند یوگا، به تمرکز، آرامش و سلامت مغز و کنترل بهتر احساسات کمک می‌کند، و اختلالات شناختی ذهن را به تعویق می‌اندازد.

از مواد غذایی که برای تقویت مغز مفید است استفاده کنید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیمی است که شامل مقادیر زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون، لبنیات و ماهی و مقدار محدودی گوشت قرمز باشد.
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از چنین رژیم غذایی پیروی می‌کنند، مدت طولانی تری از سلامت مغز برخوردار خواهند بود و به طور متوسط ابتلا به آلزایمر در آن‌ها تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.
همچنین مصرف آجیل و مغزها مثل پسته، گردو، بادام و بادام زمینی برای بهبود فعالیت امواج مغزی، عملکرد حافظه و فعالیت‌های شناختی مغز بسیار مؤثر است.
تحقیقات نشان داده‌اند که پسته، بیشترین اثر تقویتی را بر امواج مغزی، به خاطر سپردن اطلاعات، یادگیری و فعالیت‌های شناختی دارد و بادام زمینی نیز برای سلامت و طول عمر سلول‌های مغز مفید است.

توانایی‌های شناختی خود را با تمرین افزایش دهید

مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که نوع تمرین و فعالیت ذهنی از جهت تأثیرگذاری بر افزایش مهارت‌های شناختی حائز اهمیت است. در یک تحقیق، افرادی با مهارت‌های حافظه‌ای معمولی، با متد loci training، در چهل روز، هر روز به مدت سی دقیقه، به تقویت حافظه‌ی خود پرداخته و تحت بررسی قرار گرفتند. نتیجه به این صورت شد: اگر در ابتدا به صورت میانگین 26 لغت از یک لیست لغات 72تایی به خاطر داشتند، این مقدار در پایان آزمایش به میانگین 62 افزایش یافت.
متد loci training، روشی است که در آن از اشیا آشنا موجود در محیط اطراف برای تصویرسازی ذهنی استفاده می‌شود.

سعی کنید یک زبان جدید یاد بگیرید

علاوه بر تمرین‌های ذهن، روش دیگری که می‌توانید برای تقویت مغز از آن استفاده کنید، یادگرفتن یک زبان دیگر است. یادگیری زبان‌های خارجی، به افزایش گیرایی مغز در کودکان و بهبود عملکرد سلول‌ها و اعصاب مغز در میانسالی کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری زبان باعث انعطاف پذیری بیشتر اعصاب مغز و به کار افتادن سلول‌های خاکستری می‌شود. فعالیت کردن سلول‌ها، طول عمر آن‌ها را به همراه خواهد داشت. همچنین سرعت عکس‌العمل اعصاب مغز با یادگیری، افزایش خواهد یافت.

نواختن یک ساز را بیاموزید

آموختن موسیقی در کودکی، به تقویت حافظه و فعالیت اعصاب مغز کمک می‌کند.
تحقیقی که در یکی از مجلات نوروساینس چاپ شد، دلیل این‌که چرا نواختن ساز در حفاظت از مغز نقش دارد را روشن کرد. محققان پی برده‌اند که نواختن نُت‌های یک ساز، بر تغییر امواج مغز در مسیری که به سرعت باعث افزایش مهارت‌های شنوایی می‌شود اثر دارد. فعالیت‌های اصلاح شده‌ی مغز، بیماری‌ها و تحلیل‌های ناشی از آن‌ها را جبران می‌کند.
با اضافه کردن چند گزینه از موارد بالا به زندگی روزمره، می‌توانید تا حد زیادی سلامت مغز را تأمین کنید. به عنوان فعالیت بدنی از پیاده‌روی شروع کنید. برای هر یک از گزینه‌های بالا که قصد انجامش را دارید وقت بگذارید و مطمئن باشید نتیجه خواهد داشت. فراموش نکنید که مزایای فعالیت و تمرین در زندگی روزمره هیچ پایانی ندارد.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  اختصاص پهنای باندی معادل دوبرابر پهنای باند تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی
  تلاش برای به هم ریختن بازار ارز/ اخلاگران از در تلگرام وارد شدند
  دلالان در کمین خریداران ارز/ دلایل کاهش قیمت دلار اعلام شد
  فریبرز عرب‌نیا ساکن کانادا نیست/ اینستاگرام بازیگر «شوکران»‌ فعال شد
  کشف سیاره فراخورشیدی که در حال کوچک شدن است
  پیشنهاد وکیل یکی از متهمان اقتصادی؛ او را اعدام نکنید به جای آن معادل کل بدهی مالی را پرداخت می‌کنیم
  روی دیگر بحران فرونشست؛ خداحافظی با ذخیره آب در زمین
  خرم: تحریم‌ها هزار میلیارد دلار خسارت داشته؛ دلواپسان مسئولیت یک دلارش را می‌پذیرند؟
  توصیف شفر از فراخوان فرهاد مجیدی برای حمایت از استقلال
  چه کسی دستور فیلترینگ تلگرام را داد؟
  از بحث سرِ ناموس انقلاب تا سرنوشت جایزه ۱۰۰ میلیونی
  عامل مهمی که بر سیاست‌های موشکی ایران تأثیر می‌گذارند
  مرغ اینفانتینو برای 48 تیمی کردن جام‌جهانی قطر همچنان یک پا دارد!
  یک امام جمعه: برخی شرکت‌کنندگان در کنسرت‌ها شرایط جسمی و روحی مناسب ندارند/شادابی جامعه با برگزاری کنسرت‌های بی محتوا محقق نمی‌شود
  عذرخواهی کمک داور بازی استقلال به خاطر اشتباهش!
1 نظر (فعال: 0 ، در صف انتشار: 1، غیر قابل انتشار: 0)
  ثبت‌نام اهالی رسانه برای جشنواره فیلم فجر از شنبه/ انتشار فهرست متقاضیان و دلایل تایید یا رد آن‌ها در راستای شفافیت
  ابطحی:میل به کسب قدرت،اصلاح‌طلبان را به بنگاه کاریابی تبدیل کرده
  تشکر کارلوس کی‌روش از همه به جز برانکو!
  از فیلم پرحاشیه حامد بهداد تا استفاده هنری از رنگ گران پورشه
  3 گروه مترصد برهم ریختن آرامش بازار ارز/ هفته سختی در پیش است؟
  طلاقی توافقی که ۵۷۰ میلیون دلار آب می‌خورد!
  رفت و آمد سلاطین به بازار ایران شدت گرفت
  واعظی به اردوغان چه گفت؟
  امیری: قطعا مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف برای کشور هزینه دارد
  الزامات جدید سازمان غذا و دارو درباره غذاهای تراریخته
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار