صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | دوشنبه، 30 اردیبهشت 1398 - 05:24
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  بی پولی یقه وزنه‌برداری را گرفت/عدم اعزام بانوان به جهانی جوانان در فیجی
  نرخ مرغ روی ۱۲.۰۰۰ تومان ماند
  شکر در بازار کم است/ برنج ایرانی حداکثر ۲۲ هزار تومان
  دفاع فلاحت پیشه از پیشنهاد میز قرمز/ عراق و قطر به دنبال افزایش تنش ها نیستند
  قهرمانی سیدنی با پنالتی گوچی در لیگ استرالیا
  مجیدی: آخرین ایرانی هستم که جام لیگ قهرمانان را لمس کردم
  فدراسیون جهانی وزنه‌برداری:انتخابات فدراسیون‌ها ارتباطی به ما ندارد/هیچ پیامی برای ایران نداشتیم
  اتهام مهندسی انتخابات از سوی امیر خادم به بهروز نعمتی
  اعتراض سپاهانی‌ها به تقسیم تماشاگر با پرسپولیس در جام حذفی
  مورد عجیب بنجامین مندی
  واکنش جالب برانکو به شایعه توافقش با الاهلی
  از هر ۳ ورزشکار حرفه‌ای و المپیکی یک نفر دچار مشکلات روانی است
  تنگه بنو، بهشت پنهان لمزان
  پاسخ عضو هیات رئیسه مجلس به اتهامات امیر خادم
  رویکرد لبنانی، تجربه یمنی
  چه کسی از یک جنگ خانمان سوز ممانعت می کند؟
  الجبیر درباره حوادث منطقه سکوت را شکست
  حضور غیرمنتظره تارانتینو در جشنواره کن بعد از سال‌ها
  گران‌ترین هنرمند زنده دنیا را بیشتر بشناسید/ عکس
  تشکیل کمیته ۳ جانبه برای بررسی تخلفات بازار سیاه کاغذ
  بازیگر «دکل» و «کیمیا» درگذشت
  امیرحسین علم‌الهدی: طرح «درجه‌بندی فیلم‌ها» باید موضع خود را با حوزه تولید مشخص کند
  اکران عید فطر به «زهر مار» جواد رضویان رسید
  توضیح خانه سینما درباره حاشیه‌ای که درباره انتخاب فاطمه معتمدآریا رخ داد
  قربانیان اسیدپاشی به صحن علنی مجلس رفتند/ عکس
  گربه مولتی میلیونر اینستاگرامی مرد/ عکس
  حسین هدایتی اعدام می‌شود؟
  توصیه محققان: در تاریکی بخوابید
  دستگیری مدیر کانال تلگرامی که مردم را به «خودکشی» تشویق می‌کرد و سیانور می‌فروخت
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 82679صفحه نخست » آخرین اخبارجمعه، 20 مهر 1397 - 19:53
از مغزتان کم کار می‌کشید؟ این روش‌ها را جدی بگیرید
جامعه > سلامت - مغز انسان دارای قابلیت انعطاف پذیری، یا به عبارتی انعطاف پذیری عصبی است؛ که امکان بهبود یا تخریب سلول‌های آن را، در هر سنی فراهم می‌کند.
  
نشان آنلاین:

 

به گزارش خبرآنلاین، این انعطاف، نقش چشم‌گیری در رشد یا زوال مغز و شکل‌گیری شخصیت انسان دارد. در طول عمر انسان، اتصالات عصبی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند، سلول‌های خاکستری رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند؛ تمام این تغییرات در توانایی‌ها و فعالیت‌های مغز تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، یادگیری یک مهارت جدید، می‌تواند باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز شود و در مقابل بالا رفتن سن، تحلیل رفتن اعصاب مغز را ،که در گذشته فعالیت می‌کردند و در عملکر حافظه نقش داشتند، به همراه خواهد داشت.
تحقیقات زیادی از گذشته تا کنون، عملکرد و روند تغییرات مغز را با بالاتر رفتن سن مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیت ذهن توصیه شده‌اند به شرح زیر است:

• ورزش و فعالیت بدنی روزانه
• رژیم غذایی مناسب و سالم
• تناسب وزن
• کنترل کلسترول
• تنظیم سطح قند خون بدن
• تنظیم فشار خون
• عدم مصرف دخانیات

علاوه بر این روش‌ها، مدیکال نیوز، به پنج روش دیگر برای عملکرد مطلوب و تقویت ذهن اشاره می‌کند:

از نظر جسمی فعال باشید

از سنین کودکی تا بزرگسالی و در پی آن، پیری، فعالیت بدنی در هر سن، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. این نوع فعالیت‌ها مغز کودکان را در اوایل زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در آینده بر کارایی علمی ذهن‌شان اثر می‌گذارد.
تحقیقات نشان داده‌اند، کودکانی که مرتب ورزش می‌کنند، حافظه کوتاه مدتشان بهتر کار می‌کند، سلول‌های خاکستری فعال‌تری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه در یادگیری عملکرد بهتری دارند.
ثابت شده است که ورزش کردن در بزرگسالان و میانسالان قدرت حافظه و توانایی اندیشیدن را تقویت و تا حد زیادی از اختلالات شناختی جلوگیری می‌کند. به ویژه تأکید شده که ورزش‌های هوازی، ظرفیت سلول‌های خاکستری و عملکرد حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهند.
ورزش‌های ملایم تر مانند یوگا، به تمرکز، آرامش و سلامت مغز و کنترل بهتر احساسات کمک می‌کند، و اختلالات شناختی ذهن را به تعویق می‌اندازد.

از مواد غذایی که برای تقویت مغز مفید است استفاده کنید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیمی است که شامل مقادیر زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون، لبنیات و ماهی و مقدار محدودی گوشت قرمز باشد.
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از چنین رژیم غذایی پیروی می‌کنند، مدت طولانی تری از سلامت مغز برخوردار خواهند بود و به طور متوسط ابتلا به آلزایمر در آن‌ها تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.
همچنین مصرف آجیل و مغزها مثل پسته، گردو، بادام و بادام زمینی برای بهبود فعالیت امواج مغزی، عملکرد حافظه و فعالیت‌های شناختی مغز بسیار مؤثر است.
تحقیقات نشان داده‌اند که پسته، بیشترین اثر تقویتی را بر امواج مغزی، به خاطر سپردن اطلاعات، یادگیری و فعالیت‌های شناختی دارد و بادام زمینی نیز برای سلامت و طول عمر سلول‌های مغز مفید است.

توانایی‌های شناختی خود را با تمرین افزایش دهید

مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که نوع تمرین و فعالیت ذهنی از جهت تأثیرگذاری بر افزایش مهارت‌های شناختی حائز اهمیت است. در یک تحقیق، افرادی با مهارت‌های حافظه‌ای معمولی، با متد loci training، در چهل روز، هر روز به مدت سی دقیقه، به تقویت حافظه‌ی خود پرداخته و تحت بررسی قرار گرفتند. نتیجه به این صورت شد: اگر در ابتدا به صورت میانگین 26 لغت از یک لیست لغات 72تایی به خاطر داشتند، این مقدار در پایان آزمایش به میانگین 62 افزایش یافت.
متد loci training، روشی است که در آن از اشیا آشنا موجود در محیط اطراف برای تصویرسازی ذهنی استفاده می‌شود.

سعی کنید یک زبان جدید یاد بگیرید

علاوه بر تمرین‌های ذهن، روش دیگری که می‌توانید برای تقویت مغز از آن استفاده کنید، یادگرفتن یک زبان دیگر است. یادگیری زبان‌های خارجی، به افزایش گیرایی مغز در کودکان و بهبود عملکرد سلول‌ها و اعصاب مغز در میانسالی کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری زبان باعث انعطاف پذیری بیشتر اعصاب مغز و به کار افتادن سلول‌های خاکستری می‌شود. فعالیت کردن سلول‌ها، طول عمر آن‌ها را به همراه خواهد داشت. همچنین سرعت عکس‌العمل اعصاب مغز با یادگیری، افزایش خواهد یافت.

نواختن یک ساز را بیاموزید

آموختن موسیقی در کودکی، به تقویت حافظه و فعالیت اعصاب مغز کمک می‌کند.
تحقیقی که در یکی از مجلات نوروساینس چاپ شد، دلیل این‌که چرا نواختن ساز در حفاظت از مغز نقش دارد را روشن کرد. محققان پی برده‌اند که نواختن نُت‌های یک ساز، بر تغییر امواج مغز در مسیری که به سرعت باعث افزایش مهارت‌های شنوایی می‌شود اثر دارد. فعالیت‌های اصلاح شده‌ی مغز، بیماری‌ها و تحلیل‌های ناشی از آن‌ها را جبران می‌کند.
با اضافه کردن چند گزینه از موارد بالا به زندگی روزمره، می‌توانید تا حد زیادی سلامت مغز را تأمین کنید. به عنوان فعالیت بدنی از پیاده‌روی شروع کنید. برای هر یک از گزینه‌های بالا که قصد انجامش را دارید وقت بگذارید و مطمئن باشید نتیجه خواهد داشت. فراموش نکنید که مزایای فعالیت و تمرین در زندگی روزمره هیچ پایانی ندارد.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  ژل مانیکور ناخن سرطان‌زا است؟
  ناراحتی خسرو از یک استقلالی
  مامه تیام در آستانه بازگشت به استقلال!
  سکه در کانال چهارمیلیون تومان ماندگار شد/ طلا گرمی ۴۵۲.۰۰۰ تومان
  قطبی: پرسپولیس پیش از برانکو با من تمام کرده بود
  الجبیر درباره حوادث منطقه سکوت را شکست
  اعتراض سپاهانی‌ها به تقسیم تماشاگر با پرسپولیس در جام حذفی
  برانکو به مسئولان پرسپولیس لیست نداد
  بی پولی یقه وزنه‌برداری را گرفت/عدم اعزام بانوان به جهانی جوانان در فیجی
  نصف نقش جهان در اختیار پرسپولیسی‌ها
  عابدزاده: به تاج بابت حضور ویلموتس تبریک می‌گویم
  تحلیل یک اقتصاددان درباره بازار متشکل ارزی/ نرخ دلار پایین می‌آید؟
  گران‌ترین هنرمند زنده دنیا را بیشتر بشناسید/ عکس
  رویکرد لبنانی، تجربه یمنی
  دلار درجا زد/ یورو ۱۶.۶۰۰ تومان شد
  حکم دادگاه بدوی یاسین رامین؛ ۱۷ سال حبس
  مجیدی: آخرین ایرانی هستم که جام لیگ قهرمانان را لمس کردم
  نرخ مرغ روی ۱۲.۰۰۰ تومان ماند
  نرخ ارز و قاچاق «تاناکورا» را دوباره به تهران آورد
  صالحی از برخورد با دلال‌های بازار کاغذ خبر داد
  پاسخ قاطعی که ظریف به توئیت ترامپ داد/ عکس
  سفرهای خارجی اعضای شورای شهر تهران/ عضو ناظر شورا: خبر نداریم!
  بازیگر «دکل» و «کیمیا» درگذشت
  تشکیل کمیته ۳ جانبه برای بررسی تخلفات بازار سیاه کاغذ
  فدراسیون جهانی وزنه‌برداری:انتخابات فدراسیون‌ها ارتباطی به ما ندارد/هیچ پیامی برای ایران نداشتیم
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار