صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | دوشنبه، 29 بهمن 1397 - 04:59
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  اقامت در این هتل‌های لوکس مجانی است، فقط به یک شرط!
  چرا سفر رئیس جمهور به سیرجان به تعویق افتاد؟
  فرمانده نیروی دریایی ارتش: دنیا نمی‌تواند ایران اسلامی را نادیده بگیرد
  نوسان ادامه دار نرخ ارز/ دلار باز هم بالا رفت
  طرح استیضاح روحانی کلیدنخورده، متوقف شد/ امضاکنندگان به اختلاف خوردند
  پیش‌نویس آیین‌نامه جشنواره‌ها تا پایان سال منتشر می‌شود
  ورود مجلس به ادعای افزایش قیمت لوازم خانگی در سال آینده
  روحانی: قدرت ایران امروز می‌تواند قدرت منطقه باشد/قدرت ایران هرگز تهدیدی برای دیگران نیست
  منتقدان «رد خون» تروریست نیستند آقای جلیلی!
  فروش موفق «همه می‌دانند» فرهادی در آمریکا
  الف‌ها چه کسانی هستند و در کجا زندگی می‌کنند؟
  بازدید رییس جمهوری از کارخانجات منطقه یکم نیروی دریایی ارتش
  آسفالت پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاکدشت جنجال ساز شد
  هشدار سریع سازمان هواشناسی؛ هوا ۴ تا ۸ درجه سردتر می‌شود
  ماجرای فروش مرغ مُرده در بازار واقعیت دارد؟
  طرح تشویقی قطر ایرویز برای سفرهای گروهی│ تخفیف ۲۰ درصدی ویژه خانواده‌ها
  چرا قیمت نفت جهانی بالا رفت؟
  سخنگوی حزب اتحاد ملت:مخالفان پالرمو بلاتکلیف هستند
  خوشامد بازار به پراید ۴۷ میلیونی
  بازار سکه هم صعودی شد؛ نرخ مسکوک طلا در بازار امروز
  تسویه حساب قطبی با مرزبان پس از 11 سال
  تاج و معاون فرهنگی قوه قضاییه در تمرین تیم ملی جوانان/عکس
  اولین اظهارنظر خلیلی به‌عنوان مدیر پرسپولیس
  اتفاقاتی که پرسپولیسی‌ها را شاکی کرد/ داور مدام می‌گفت پنالتی نمی‌گیرم!
  برانکو: فعلا گزینه قهرمانی در جام حذفی نیستیم
  گل‌محمدی: با حضور فغانی هیچ نگرانی ندارم
  آقای خاص کشتی در آستانه پدر شدن
  ظریف در سخنرانی مونیخ به چه نکاتی اشاره کرد؟
  منتظری: پنج سال پدر استقلال و هواداران را در آوردید
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 82679صفحه نخست » آخرین اخبارجمعه، 20 مهر 1397 - 19:53
از مغزتان کم کار می‌کشید؟ این روش‌ها را جدی بگیرید
جامعه > سلامت - مغز انسان دارای قابلیت انعطاف پذیری، یا به عبارتی انعطاف پذیری عصبی است؛ که امکان بهبود یا تخریب سلول‌های آن را، در هر سنی فراهم می‌کند.
  
نشان آنلاین:

 

به گزارش خبرآنلاین، این انعطاف، نقش چشم‌گیری در رشد یا زوال مغز و شکل‌گیری شخصیت انسان دارد. در طول عمر انسان، اتصالات عصبی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند، سلول‌های خاکستری رشد می‌کنند یا کوچک می‌شوند؛ تمام این تغییرات در توانایی‌ها و فعالیت‌های مغز تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، یادگیری یک مهارت جدید، می‌تواند باعث ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز شود و در مقابل بالا رفتن سن، تحلیل رفتن اعصاب مغز را ،که در گذشته فعالیت می‌کردند و در عملکر حافظه نقش داشتند، به همراه خواهد داشت.
تحقیقات زیادی از گذشته تا کنون، عملکرد و روند تغییرات مغز را با بالاتر رفتن سن مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی فعالیت‌هایی که برای بهبود وضعیت ذهن توصیه شده‌اند به شرح زیر است:

• ورزش و فعالیت بدنی روزانه
• رژیم غذایی مناسب و سالم
• تناسب وزن
• کنترل کلسترول
• تنظیم سطح قند خون بدن
• تنظیم فشار خون
• عدم مصرف دخانیات

علاوه بر این روش‌ها، مدیکال نیوز، به پنج روش دیگر برای عملکرد مطلوب و تقویت ذهن اشاره می‌کند:

از نظر جسمی فعال باشید

از سنین کودکی تا بزرگسالی و در پی آن، پیری، فعالیت بدنی در هر سن، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. این نوع فعالیت‌ها مغز کودکان را در اوایل زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در آینده بر کارایی علمی ذهن‌شان اثر می‌گذارد.
تحقیقات نشان داده‌اند، کودکانی که مرتب ورزش می‌کنند، حافظه کوتاه مدتشان بهتر کار می‌کند، سلول‌های خاکستری فعال‌تری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه در یادگیری عملکرد بهتری دارند.
ثابت شده است که ورزش کردن در بزرگسالان و میانسالان قدرت حافظه و توانایی اندیشیدن را تقویت و تا حد زیادی از اختلالات شناختی جلوگیری می‌کند. به ویژه تأکید شده که ورزش‌های هوازی، ظرفیت سلول‌های خاکستری و عملکرد حافظه کوتاه مدت را افزایش می‌دهند.
ورزش‌های ملایم تر مانند یوگا، به تمرکز، آرامش و سلامت مغز و کنترل بهتر احساسات کمک می‌کند، و اختلالات شناختی ذهن را به تعویق می‌اندازد.

از مواد غذایی که برای تقویت مغز مفید است استفاده کنید

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیمی است که شامل مقادیر زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، غلات، حبوبات، روغن زیتون، لبنیات و ماهی و مقدار محدودی گوشت قرمز باشد.
محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که از چنین رژیم غذایی پیروی می‌کنند، مدت طولانی تری از سلامت مغز برخوردار خواهند بود و به طور متوسط ابتلا به آلزایمر در آن‌ها تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.
همچنین مصرف آجیل و مغزها مثل پسته، گردو، بادام و بادام زمینی برای بهبود فعالیت امواج مغزی، عملکرد حافظه و فعالیت‌های شناختی مغز بسیار مؤثر است.
تحقیقات نشان داده‌اند که پسته، بیشترین اثر تقویتی را بر امواج مغزی، به خاطر سپردن اطلاعات، یادگیری و فعالیت‌های شناختی دارد و بادام زمینی نیز برای سلامت و طول عمر سلول‌های مغز مفید است.

توانایی‌های شناختی خود را با تمرین افزایش دهید

مطالعات اخیر حاکی از آن هستند که نوع تمرین و فعالیت ذهنی از جهت تأثیرگذاری بر افزایش مهارت‌های شناختی حائز اهمیت است. در یک تحقیق، افرادی با مهارت‌های حافظه‌ای معمولی، با متد loci training، در چهل روز، هر روز به مدت سی دقیقه، به تقویت حافظه‌ی خود پرداخته و تحت بررسی قرار گرفتند. نتیجه به این صورت شد: اگر در ابتدا به صورت میانگین 26 لغت از یک لیست لغات 72تایی به خاطر داشتند، این مقدار در پایان آزمایش به میانگین 62 افزایش یافت.
متد loci training، روشی است که در آن از اشیا آشنا موجود در محیط اطراف برای تصویرسازی ذهنی استفاده می‌شود.

سعی کنید یک زبان جدید یاد بگیرید

علاوه بر تمرین‌های ذهن، روش دیگری که می‌توانید برای تقویت مغز از آن استفاده کنید، یادگرفتن یک زبان دیگر است. یادگیری زبان‌های خارجی، به افزایش گیرایی مغز در کودکان و بهبود عملکرد سلول‌ها و اعصاب مغز در میانسالی کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهند که یادگیری زبان باعث انعطاف پذیری بیشتر اعصاب مغز و به کار افتادن سلول‌های خاکستری می‌شود. فعالیت کردن سلول‌ها، طول عمر آن‌ها را به همراه خواهد داشت. همچنین سرعت عکس‌العمل اعصاب مغز با یادگیری، افزایش خواهد یافت.

نواختن یک ساز را بیاموزید

آموختن موسیقی در کودکی، به تقویت حافظه و فعالیت اعصاب مغز کمک می‌کند.
تحقیقی که در یکی از مجلات نوروساینس چاپ شد، دلیل این‌که چرا نواختن ساز در حفاظت از مغز نقش دارد را روشن کرد. محققان پی برده‌اند که نواختن نُت‌های یک ساز، بر تغییر امواج مغز در مسیری که به سرعت باعث افزایش مهارت‌های شنوایی می‌شود اثر دارد. فعالیت‌های اصلاح شده‌ی مغز، بیماری‌ها و تحلیل‌های ناشی از آن‌ها را جبران می‌کند.
با اضافه کردن چند گزینه از موارد بالا به زندگی روزمره، می‌توانید تا حد زیادی سلامت مغز را تأمین کنید. به عنوان فعالیت بدنی از پیاده‌روی شروع کنید. برای هر یک از گزینه‌های بالا که قصد انجامش را دارید وقت بگذارید و مطمئن باشید نتیجه خواهد داشت. فراموش نکنید که مزایای فعالیت و تمرین در زندگی روزمره هیچ پایانی ندارد.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  ایران خودرو تحویل روزانه خودرو را آغاز کرد
  اقامت در این هتل‌های لوکس مجانی است، فقط به یک شرط!
  کارت بازی پاتوسی سرانجام برای استقلال صادر شد
  مدیر عامل هما: برای نوروز پرواز چارتری نداریم
  سرلشکر صفوی: نیروهای مسلح در زمان و مکان مناسب پاسخ تروریست ها را خواهند داد
  جزییاتی از بارش برف و باران از شمال تا جنوب/ وزش باد شدید در تهران
  عکس | پورعلی‌گنجی اخراج نشد، دژاگه باید اخراج می‌شد؟
  ماجرای چرخش‌های عجیب احمد توکلی
  دلیل طولانی شدن مبحث پالرمو در مجمع تشخیص چیست؟
  منتظری: پنج سال پدر استقلال و هواداران را در آوردید
  پرسپولیسی‌ها برانکو را تحریم می‌کنند؟
  به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف برگردیم امکان خروج دوباره وجود دارد؟
  نامه پرسپولیس به سازمان لیگ: پول ما را بدهید
  صادقی: با وجود تحریم، هیچ اثری از صرفه‌جویی در رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود
  پیام رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع مدافعان وطن قرائت شد
  در دیدار ابراهیم رییسی و شیخ عیسی قاسم چه گذشت؟
  برخورد قاطع؛ نگاه کاربران خبرآنلاین به حادثه تروریستی خاش
  اقتصاد ایران با فروپاشی فاصله زیادی دارد
  چرا قیمت نفت جهانی بالا رفت؟
  درخواست سردار جعفری از شورای عالی امنیت ملی برای انتقام از عربستان و امارات
  اتفاقاتی که پرسپولیسی‌ها را شاکی کرد/ داور مدام می‌گفت پنالتی نمی‌گیرم!
  مصوبه هیات دولت: مرزنشینان می‌توانند ۱۰۰ قلم کالا وارد کنند؛ سند
  طرح استیضاح روحانی کلیدنخورده، متوقف شد/ امضاکنندگان به اختلاف خوردند
  ایران به توهین معاون ترامپ پاسخ داد
  تسویه حساب قطبی با مرزبان پس از 11 سال
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار