صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | جمعه، 3 اسفند 1397 - 21:22
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  خبر بد برای پرسپولیسی‌ها؛ شجاع بازی فردا را از دست داد!
  واکنش سردار آزمون به شکستن رکورد علی دایی/عکس
  پیشنهاد وزیر بهداشت به رئیس جدید سازمان نظام پزشکی؛ حل مشکلاتی مثل عدم التزام به قانون، زیاده‌طلبی و قصور برخی از همکاران جامعه پزشکی
  یک بام و دو هوای تلویزیون
  خبرهایی درباره جزئیات توافق تجاری آمریکا و چین
  اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر
  مهاجری: طراحان استیضاح بازیچه دست یک جریان مشکوک هستند/ وجود جبهه پایداری و نزدیکانش به سروصدا وابسته است
  توئیتی که بعیدی‌نژاد درباره مهلت اف‌ای‌تی‌اف به ایران منتشر کرد/عکس
  خیابان تجریش به پیاده‌راه تبدیل می‌شود
  من هم تن ماهی را فردا می خورم!
  چرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟
  این نوع خودروها مشمول تخفیف ۵۰ تا ۷۰درصدی طرح ترافیک می‌شوند
  این ۵ نفر یا از فوتبال می‌روند یا دادگاهی می‌شوند!
  مروری بر همه قهر و قهر بازی‌های ورزش ایران
  درخشش مهاجم الهلال کودک عرب را ترساند/ عکس
  مهاجم ایرانی زنیت نامزد بهترین بازیکن هفته لیگ اروپا
  حسین کلانی: بازیکن خارجی پرسپولیس فعلا گیج است
  آمریکا بار دیگر درباره خروج نظامیان از سوریه تغییر موضع داد
  واشنگتن‌پست: اروپایی‌ها در تائید سخنان ظریف سر تکان دادند
  مواد غذایی فراوری شده، عمر شمارا کاهش می‌دهد؟/ این مطلب را بخوانید
  سایه همای سعادت اسکار بر چه کسانی می‌افتد؟
  چند خانواده بسته حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی گرفتند؟
  نرخ تورم امسال به ۲۷.۸ درصد می رسد/ نوسان رشد اقتصادی در بازه منفی ۱.۱ تا ۲.۵ درصد
  سکته بازار خودرو در فصل داغ خرید و فروش
  پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله مومن
  پشت‌پرده «پروژه نیمه‌تمام» مخالفان خشمگین دولت
  هشدار واعظی به تندروها:انتظار مدارا نداشته باشید
  علم الهدی: مرز مملکت دست کیست که گوسفند قاچاق می‌کنند؟
  ابوترابی‌فرد: پاکستان رفتار گذشته‌اش را اصلاح کند/نمایندگان مجلس چند قدم می‌توانند از عیوب بودجه بکاهند؟
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 84492صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 17 آذر 1397 - 13:04
راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟
در ماه های گذشته خودرو سازان و قطعه سازان بارها از افزایش هزینه های تولید سخن گفته اند و در چند روز گذشته مدعی ضرر ۵هزار و ۵۰۰ میلیاردی در این صنعت شده اند.
  
نشان آنلاین:

 

سیدمحمد بیاتیان،‌ مشاور کمیسیون صنایع و معادن: مجلس باید به رسالت تاریخی خود در قبال خودروسازی عمل کند

راه نجات صنعت خودروسازی چیست؟  

 با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، قطعه سازان مدعی افزایش چند برابری هزینه تامین مواد اولیه و ساخت قطعات و در نهایت ناتوانی خودروسازان در پرداخت هزینه ها و بدهی به واحدهای تولیدی شده اند و نسبت به احتمال ورشکستگی این صنعت بزرگ کشور در صورت حل نشدن مشکلات مالی و عدم تزریق نقدینگی هشدار داده اند. 

به گزارش خبرآنلاین، هرچند برخی بر این باورند سیاست های نادرست خودروسازان در سال های گذشته و همچنین افزایش قیمت ها در بازار سبب شده تا خودروسازان به سیاست توزیع و عرضه قطره چکانی خودرو روی آورده و در نهایت بر افزایش قیمت ها در حاشیه بازار تاثیر غیر مستقیم اما بسیار مهم بگذارند. 

خودرو داخلی

مشاور کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور به خبرآنلاین گفت: در حوزه تولید خودرو سالهاست که خودروسازان به عنوان بنگاه های اقتصادی بسیار بزرگ با همه معضلات آشنا بوده اند بنابراین مساله تحریم ها و افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر تولید در این صنعت تا حدودی قابل قبول است. 

سید محمد بیاتیان تاکید کرد: اما بخش بزرگ چنین اظهارنظرهایی غیرقابل قبول است زیرا سال هاست عنوان شده خودروهایی که در داخل تولید می‌شود، ۱۰۰درصد داخلی است و همه قطعات و مواد اولیه در داخل تولید می شود بنابراین ادعاهای جدید خودروسازان صحیح نیست و در اصل صحبت های پیشین خود را نقض می کنند.

وی افزود:‌خودروهایی که در گرو ه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو تولید می شود در این سال ها با عنوان خودروی ملی به مصرف کننده عرضه شده است. 

وی خاطر نشان کرد: مطرح کردن چنین مواردی در این مقطع در اصل جفا در حق مصرف کنندگان است؛مردم در زمینه تهیه خودرو به عنوان کالایی مورد نیاز، دچار مشکلات فراوان شده اند زیرا  هم از سمت خارجی ها تحریم شده اند و از سمت تولید کنندگان داخلی نیز با موضع گیری ها و تحریم‌هایی مواجه می شوند. 

وی گفت: بنده فکر می کنم با طرح این موارد، درصدد پاک کردن صورت مساله هستند و خودروسازان به نوعی می خواهند از زیر بار تعهدات خود به مردم شانه خالی کنند. 

بیاتیان توضیح داد: در ماه های گذشته چند هزار خودرو پیش فروش شده که تا به امروز به مردم تحویل نشده است و خودروسازان به دنبال این هستند که خودروها را با قیمت های جدید تحویل دهند. این مساله خلاف قانون بوده و بر خلاف موازین اخلاقی است زیرا در شرایط فعلی خودروسازان باید تعهدات خود را اجرا کنند و بعد از آن در مورد بحث افزایش قیمت خودرو با دستگاه های ذی ربط و بخش های مختلف دولت نشست برگزار کنند. 

خودرو

وی تاکید کرد: در این زمینه می توان قصور دولت و مجلس را مشاهده کرد زیرا با خودروسازان با نوعی اهمال رفتار شده که به خاطر رعایت حال مصرف کنندگان باید اهمال کاری ها جبران شود. 

این نماینده سابق مجلس درباره نقش خودروسازان در افزایش قیمت ها در حاشیه به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو به بازار گفت: عرضه قطره چکانی خودرو به بازار اصلا قابل قبول نیست زیرا قرارداد بسته شده و باید بر اساس آن قیمت، خودرو به مصرف کننده تحویل شود متاسفانه اکنون خودروسازان تعهدات خود را انجام نمی دهند و قراردادها یک سویه است و خودروسازان نیز به دولت وابسته هستند و در نتیجه دولت برخوردی با آنها نمی کند. 

وی تصریح کرد: این شائبه وجود دارد که خودروسازان با عرضه قطره چکانی می خواهند قیمت حاشیه بازار بالا نگه دارند تا روزی که دولت و دستگاه های اجرایی تصمیم گرفته و در نتیجه قیمت خودرو را افزایش دهند. 

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سلسله تصمیماتی که از جانب دولتی ها و دستگاه های تصمیم گیرنده در این مدت و در حوزه خودرو گرفته شده متاسفانه این شائبه را به ذهن متبادر می کند که مافیایی پشت این قضیه وجود دارد. 

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اکنون ثبت سفارش خودروهای خارجی را نداریم و چینی ها هم بازار خودرو را ترک کرده اند و داخلی ها هم به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه ، خودرو را تحویل مردم نمی دهند و تولید نمی کنند. 

وی تاکید کرد: در این مورد مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید محکم‌تر برخورد کند و اگر واقعا افزایش قیمتی وجود دارد منطبق بر واقعیت ها باشد؛ زمانی نرخ دلار به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسید و دوباره به ۱۰ تا ۱۱هزار تومان کاهش یافته اما بر قیمت خودرو هیچ تاثیری نگذاشته و قیمت ها کاهش نیافته است. 

دلار و خودرو

بیاتیان گفت:‌ این مساله نشان دهنده آن است که مافیایی صحنه را کارگردانی می کند و مجلس به عنوان دستگاه ناظر حتما باید به میدان وارد شود و نقش تاریخی و قانونی خود را در این حوزه ایفا کند. 

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلسo درباره اظهارات مسوولان قطعه سازان مبنی بر بدهی خودروسازان و افزایش هزینه های تولید و … و احتمال ورشکستگی و تعطیلی این صنعت اظهار کرد: بخشی از سخنان و گلایه ها در مورد صنعت خودرو و قطعه سازی درست است اما بخشی از این اظهارات را قبول ندارم؛ برای مثال قطعاتی که برای خودروهای داخلی نیاز بود، قطعه سازان با کیفیت و قیمت پایین به چین سفارش می دادند بنابراین با افزایش قیمت دلار این کار صرفه ندارد زیرا سود قبلی را در سفارش های جدید نمی برند. 

وی ادامه داد: با توجه به این موارد نسبت به از بین رفتن صنعت قطعه سازی هشدار می دهند در حالی که باید گفت خیر؛ صنعت قطعه سازی از بین نمی رود بلکه سودهای فعلی از سفارش قطعات بی کیفیت چینی دچار لطمه شده است. این موارد دو بحث جداست یعنی دولت به دلیل اینکه شریک صنعت خودروسازی است و سهام داری می کند و در کنار آن قطعه سازان نیز وابسته به این صنعت هستند آنچنان که باید مسایل را کالبدشکافی و بررسی نمی کند. 

وی عنوان کرد: اکنون برای خرید خودرو از نمایندگی های رسمی خودروسازان با نرخ بازار، قیمت محاسبه می شود و هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که با این موارد برخورد کند. 

وی تصریح کرد: نابسامانی وجود دارد که دستگاه و یا مسوولی که حرف آخر را می تواند بزند در این شرایط وجود ندارد در حالی به راحتی می توان این اوضاع را سر و سامان داد و از ادامه نابسامانی در بازار و اقتصاد جلوگیری کرد. 

بیاتیان درباره راه‌های تحول صنعت خودرو و سپردن کار طراحی خودروهای جدید به جوانان گفت: گام نخست برای تحول در صنعت خودرو این است که این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت دست از بنگاه داری در خودروسازی و سهام داری بردارد و این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند. 

وی ادامه داد:‌ وقتی در صنایع دفاعی محصولات و ابزارهایی طراحی و تولید می شود که قابل رقابت با بهترین مصحولات دنیاست طبیعتا این توان در کشور وجود دارد که در صنعت خودرو نیز استفاده شود. می توانیم خودروهایی بسیار ایمن ، با کیفیت و پیشرفته را تولید و به بازار عرضه کنیم. 

 مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از چینی ها که خودروهای بی کیفیت خود را روانه خیابان ها و جاده های ما کرده اند، واقعا چیزی کم نداریم و جوانان ما این استعداد و توان را دارند البته به شرطی که دولت از این حوزه خارج شود. 

خودروهای چینی

وی تاکید کرد: سال هاست می گوییم خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنید و همچنین راه را باز کنید تا خودروهایی در حد استاندارد و کیفیت خودروهای ما (نه کیفیت خودروهای چینی) وارد کشور شده و فضای رقابتی واقعی ایجاد شود. 

بیاتیان گفت: نه اینکه خودروی بی کیفیتی که دهها سال از شروع خط تولیدش گذشته و در اروپا و … مطلقا تولید نمی شود به اصطلاح به موزه سپرده شده را به عنوان یک خودرو تحویل مردم دهیم که ایمنی و استاندارد روز را ندارد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: تنها را نجات صنعت خودرو، خصوصی سازی است و اینکه دولت و دستگاه های حکومتی فقط نظارت کرده و با نابسامانی ها برخورد کنند. 

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  حضور بانوان در تالار بسکتبال آزادی برای حمایت از تیم‌ملی ایران/عکس
  صرافان قیمت‌های پرت می‌دهند؛ خرید و فروشی در کار نیست
  تیم‌ملی سرمربی خارجی می‌خواهد/ تنها ایراد کی‌روش از زبان آشوبی
  اولتیماتوم شفر به مهاجم گران‌قیمت استقلال
  پیگیری تمرینات استقلال با فوتبال درون تیمی
  واکنش ۲ عضو کابینه به برخورد سپاه با کشتی‌های صیادی چینی
  تغییر اقلیم، جنگ و مهاجرت را به خاورمیانه می‌آورد؟
  تهیه کننده اختیاریه: ترسیدم قاضی‌پور درباره زنان چیزی بگوید که کل تلویزیون بلرزد
  ساسان پرکان؛ قربانی شبکه‌های اجتماعی یا استعدادی اغراق‌شده؟
  درخشش مهاجم الهلال کودک عرب را ترساند/ عکس
  آمریکا بار دیگر درباره خروج نظامیان از سوریه تغییر موضع داد
  خبر بد برای پرسپولیسی‌ها؛ شجاع بازی فردا را از دست داد!
  روحانی: هیچ تردیدی به پیروزی اراده ملت بزرگ ایران در برابر آمریکا نداریم
  پوتین در سخنرانی سالانه خود آمریکا را تهدید موشکی کرد/ عکس
  اعتراض و جنجال در لیگ بسکتبال زنان
  نرخ تورم امسال به ۲۷.۸ درصد می رسد/ نوسان رشد اقتصادی در بازه منفی ۱.۱ تا ۲.۵ درصد
  سردار قاآنی: آمریکا ادعا می‌کند در دو جنگ افغانستان و عراق ۵ هزار کشته داده، آمار واقعی ۲.۵ برابر این رقم است سردار قاآنی: آمریکا ادعا می‌کند در دو جنگ افغانستان و عراق ۵ هزار کشته داده، آمار واقعی ۲.۵ برابر این رقم است
  کشف جسد نوزاد روی آب‌های دریا/ مرگ ۲ فرزند و مادرشان بر اثر گازگرفتگی
  چند نفر در سال ۹۷ به سینما رفتند؟
  مریم کاویانی ازدواج با دیپلمات سرشناس را تایید کرد/ عکس
  اسرای داعشی؛ از تهدید ترامپ تا اقدام روسیه!
  علم الهدی: مرز مملکت دست کیست که گوسفند قاچاق می‌کنند؟
  هشدار واعظی به تندروها:انتظار مدارا نداشته باشید
  سکته بازار خودرو در فصل داغ خرید و فروش
  یک بام و دو هوای تلویزیون
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار