صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | دوشنبه، 27 خرداد 1398 - 01:33
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  پیشگیری از سرطان سینه: چطور ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید
  رونمایی مهدی رحمتی از تیم جدیدش با این پست و سوگند/ عکس
  شوخی سازمان لیگ با اهالی فوتبال
  چرا ناگهان برانکو رفت؟
  سیداحمد خمینی به عیادت علی پروین رفت/ عکس
  جلسه فوق‌العاده در باشگاه پرسپولیس درباره نامه برانکو
  امروز توافق با بشار، فردا تمدید قرارداد
  واکنش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به نامه فسخ قرارداد برانکو
  شوک بزرگ به پرسپولیسی‌ها/ نامه فسخ قرارداد برانکو به باشگاه رسید
  سیدجمال ساداتیان: مردم از رضا عطاران توقع فیلم طنز و از نوید محمدزاده توقع ابتکار در فیلم‌های اجتماعی را دارند
  تصویر| فیلمبرداری «دوزیست» به پایان رسید
  عامل توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مستهجن از نگاه داروغه‌زاده/ عکس
  اجرای «جنایت و مکافات» از سر گرفته شد
  تاریخ اولین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی مشخص شد
  50 درصد پایتخت‌نشینان موافق لغو طرح زوج و فرد هستند
  گول سلبریتی‌ها را نخورید/ راز بزرگ کیم کارداشیان که با گریم پنهان می‌ماند/ عکس
  کاهش مراجعه مردم به پزشک به‌خاطر گرانی‌ها
  ادعای یک نماینده: ۳۵ درصد طلاق‌ها برای دریافت مستمری است
  وقتی حق‌الوکاله‌های سنگین، مردم را از داشتن وکیل منصرف می‌کند/ نظر کاربران خبرآنلاین
  اعلام نرخ دلار/ یورو ۱۵.۰۰۰ تومان شد
  فراکسیون‌امید آبستراکسیون کرد/ اصلاح‌طلبان از وضعیت‌قرمز خارج شدند
  ایران با چه راهبردی می تواند توازن منطقه ای را به نفع خود حفظ کند؟
  احتمال همکاری ایران و ژاپن در بخش خودروسازی وجود دارد؟
  بیادی: اصولگراها، هم بزرگ‌تر ندارند هم توهم‌شان زیاد است
  فیلمی که حتی مسعود فراستی هم آن را پسندید
  میزبانی امیدوارکننده، تماشاگرانی نگران‌کننده
  تکلیف یک میلیون کودک بی‌شناسنامه در دست قانون‌گذاران
  دقیقه۹۰ لابی‌ها؛ ترس اصلاح‌طلبان از ورود عارف به‌بازی ریاست‌کمیسیون‌ها
  پول فرهنگیان و فولاد،چگونه دستمزد بازیگران«شهرزاد»و دیگرسریال‌ها شد؟
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 87952صفحه نخست » آخرین اخبارشنبه، 24 فروردین 1398 - 20:56
باید سرعت تحولات رسانه را باورکنیم و مخاطب را جدی بگیریم
معاون جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است در عصر تکنولوژی رسانه‌ای و تسلط شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ایران نیازمند راهبرد تازه‌ای هستند.
  
نشان آنلاین:

 

باید سرعت تحولات رسانه را باورکنیم و مخاطب را جدی بگیریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خدادی، مدیر و فعال باسابقه حوزه مطبوعات و رسانه، امروز صبح به شکل رسمی به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد. او سوابقی از جمله مدیرمسئولی و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی، دبیرکلی سازمان خبرگزاری‌های جنبش عدم تعهد، مدیریت سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، مدیرعاملی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، ریاست هیأت مدیره و ریاست هیات امنا مؤسسه مطبوعاتی ایران و... را در کارنامه دارد.

به مناسبت حضور خدادی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرصت را مغتنم شمرده و به بازخوانی بخشهایی از گفتگوی مفصل او با خبرآنلاین پرداخته‌ایم؛ گفتگویی که یکسال قبل انجام شد.

ابتدا بحث را با مسئله امروز خبرگزاری‌ها آغاز کنیم، به نظر شما مشکلی که در فضای خبری امروز با آن دست و پنجه نرم می کنیم، چیست؟

به نظرم مشکل اصلی فضای خبری ما نداشتن مهارت تولید اطلاعات است ما بیشتر نظر منتشر می‌کنیم تا خبر و اصولا دلالی رسانه مانند اقتصاد رواج پیدا کرده است و عملا دیدن یک سایت یا یک روزنامه کافی است، همه مثل هم هستند و ۲۰۰ روزنامه داریم حدود پنجاه خبرگزاری و پنجاه شبکه تلویزیونی که اصولا شبیه هم هستند و کارکرد تخصصی جدی ندارند و اصولا کسی دنبال تولید و ارزش افزوده خبری نیست و از مخاطب به تولید نمی‌رسد تا مطابق با خواست نیاز مخاطب مطلب تهیه کند و نیاز جامعه را پاسخگو باشد. طبیعی است وقتی نیاز شما در رسانه پاسخ داده نشود دنبال این خواهید بود که جواب نیاز خود را جای دیگری جستجو کنید و این می‌شود مراجعه بیشتر به شبکه‌های اجتماعی یا ... دیگر اینکه تبلیغ بر تبیین غالب است و نگاه تبلیغی باعث شده نیاز به رسانه کاهش پیدا کند و علت این موضوع می‌تواند دولتی یا خصولتی بودن رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و صداوسیما هم باشد.

وابستگی رسانه به دولت‌ها در عصر حاضر مانند گذشته خواهد بود درهمه جای دنیا نیز این گونه است حاکمیت نیاز به ارتباط با مردم دارد و بهترین راه هم همین رسانه‌ها هستند. اما اینکه کارکرد رسانه منتسب به دولت یا مورد حمایت یکی از بخش‌های حاکمیت چگونه باشد و در منظر افکار عمومی با چه روشی ظاهر شود موضوعی است که باید تجدید نظر اساسی در آن صورت گیرد و انتظار تبلیغ فراموش و به جای آن دنبال ایجاد تضارب آرا و نظرات و خیابان دوطرفه مردم و حاکمیت باشیم و با رویکرد تبینی و تولید اطلاعات قضاوت را به مردم واگذار کنیم.

پس چرا ما در مقایسه با بسیاری از رسانه‌های جهان کمتر تاثیر داریم؟

من تقریبا از اکثر خبرگزاری‌های دنیا بازدید کرده و از نزدیک با فعالیت‌هایشان آشنا شدم، تفاوتی که میان ما و آن‌ها وجود دارد در مقوله سخت افزار و امکانات تکنولوژیکی نیست بلکه در روش تولید و انتشار اطلاعات است آنها مهارت نحوه مواجهه و سنجش افکار عمومی را جدی گرفته اند یا به عبارتی آن‌ها نیازها را شناخته‌اند و در جهت تسهیل آن حرکت می‌کنند در حالیکه ما در مرحله صرفا انتشار مانده‌ایم و اصولا خود را تولید کننده بر مبنای تقاضا نمی‌دانیم؛ بیشتر دنبال نشر هستیم حالا هرچه باشد برایمان مهم نیست که اصولا این مطلب را کسی می‌خواند یا نه، یا چرا نمی‌خواند خیلی مهم نیست و روش‌های ما هم همان مدل دهه شصت و حداکثر هفتاد است البته این بحث بسیار مفصلی است که نیاز به طرح مسایل عدیده دارد در یک کلام ما بیشتر فکر می‌کنیم که اگر هر دستگاهی رسانه داشته باشد دیگر کافی است و اصولا خیلی به اثر آن فکر نمی‌کنیم و سنجشی هم برای آن نداریم.

زمانی بود که ما در زمینه امکانات از رسانه‌های غربی عقب‌تر بودیم و می‌توانستیم بگوییم که تفاوت کارمان همین بود اما در عصر حاضر به جایی رسیده‌ایم که دیگر مشکل امکانات  نداریم شاید دربسیاری مواقع امکانات ما بیشتر هم باشد اما در مهارت و روش کاملا راه اشتباه را طی می‌کنیم.

باید سرعت تحولات رسانه را باورکنیم و مخاطب را جدی بگیریم



اشاره کردید که تفاوت ما با رسانه‌های خبری مطرح دنیا در مقوله امکانات و سخت افزار نیست، آنچه که آن‌ها را با متمایز کرده است چیست؟

ما دانش رسانه به اندازه کافی و تعداد بی‌شماری فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف رسانه داریم اما مهارت ما به روز و متناسب با نیاز نیست یعنی نحوه استفاده از ابزار رسانه  در زمان و مکان و متناسب با خواست مخاطب را نمی‌دانیم، یعنی به دنبال تمایز تنوع و تفاوت در تولید متناسب با ذایقه مخاطب نیستیم    

رسانه باید به نیاز مخاطب خود پاسخ دهد تا به او مراجعه شود و اگر نتواند جای خالی نیازمردم به اطلاعات را پر کند دیگر موجودیتش زیر سوال می‌رود زیرا اکنون مردم دسترسی بی‌واسطه به بسیاری از اطلاعات را دارند آنچه ندارند را باید به آن‌ها داد.

امروزه دنیای رسانه با یک واقعیت جدید روبروست آن هم وجود میلیاردها رقیب است که با داشتن یک تلفن همراه همان کار دریافت پردازش و انتشار را انجام می‌دهند.

حال ما اگر کاری متفاوت و متمایز انجام دهیم قابل بهره برداری است لذا باید کارکرد تخصصی اطلاعات انحصاری و یا حداقل دسته بندی اطلاعات و...  داشته باشیم.

این درحالی است که ما حدود فقط یک‌صد خبرگزاری داریم درحالیکه چین، آمریکا و بسیاری از کشورها یک یا حداکثر دو خبرگزاری دارند.

به نظرم ما خودمان را درگیر ساختارها و نام‌ها کرده‌ایم، یعنی تنها واژه خبرگزاری یا پایگاه خبری بودن برایمان اولویت و اهمیت دارد و فکر می‌کردیم تنها داشتن یک رسانه کافی است، این که چه منتشر می‌کنیم خیلی اهمیت ندارد، این همان راه اشتباهی بود که پیش گرفتیم و امروزه آثار آن را می بینیم.

گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از مسایلی است که فعالان حوزه خبر امروزه با آن مواجه هستند، به نظر شما این یک تهدید است یا می‌تواند به فرصتی برای پیشرفت بدل شود؟

بدون شک  شبکه‌های اجتماعی رقیب ما نیستند بلکه شریک ما هستند و حتما فرصت برای ماست نه تهدید.

این که ما میلیاردها نفر در اقصی نقاط عالم شریک برای فعالیت خبری پیدا کرده‌ایم یک فرصت ارزشمند برای همکاری و عملا یارگیری است، باید تقسیم کار کرد و از این ظرفیت بی‌بدیل بهره برد اما نه با واسطه‌گری و دلالی بلکه با تولید اطلاعات با مطالعه درمورد فضای تغییر یافته رسانه‌ای از روش‌های جدید و متناسب با نیاز.

اصولا رقابت معنی ندارد شبکه‌های اجتماعی نیامده‌اند که جای رسانه‌ها را بگیرند بلکه جای خودشان هستند که ما قبلا نبودیم شرایط جدید هم که منجر به حضور شبکه‌های اجتماعی شد عملا انتخاب ما نیست بلکه شرایطی است نوظهور که همه را غافل‌گیر کرده و عملا تحمیل شده، پس فکر اینکه مقابله یا محدود کنیم و یا نادیده بگیریم را از سر باید دور کرد بجای آن به فکر این باشیم که فرصت‌ها را فراهم و تهدیدها را دور کنیم. باور کنیم این فضای جدید رفتار و فکر جدید هم می‌خواهد.

دراین فضای جدید دیگر مخاطب اخبار حوصله و وقت خواندن مطالب طولانی را ندارد بیشتر چند رسانه‌ای مورد اقبال مخاطب است و ...این سلیقه در اصل حاصل پیشرفت تکنولوژی است که مخاطبان را به این سمت متمایل کرده است.

به نظرم بهترین روش برای آنکه هر دو سوی این ماجرا بتوانند فعالیت کنند همسو شدنشان است به این معنا که همراه یکدیگر باشند. فعالان حوزه خبر هم باید از این تکنولوژی استفاده کرده و آن را بپذیرند و خدمات ارایه دهند و متقابلا در خدمت خود بگیرند.

باید سرعت تحولات رسانه را باورکنیم و مخاطب را جدی بگیریم




به مشکلی که به طور کلی در حوزه خبر با آن رو به رو هستیم اشاره کردید، در مقوله خبرگزاری‌ها مسئله اساسی چیست و در چه مسایلی با نمونه های مطرح این عرصه فاصله داریم؟

خبرگزاری‌های ما در عصر حاضر همچنان به شیوه سنتی خود عمل می‌کنند و متناسب با نیاز مخاطبان به روز نشده‌اند. به عنوان مثال دیگر تقسیم‌بندی کلی سرویس‌های خبری به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، جامعه و... کارایی ندارد و باید به صورت جزیی و موضوع محور سرویس‌های خبری را دسته‌بندی و تخصصی کنیم همان کاری که در اکثر خبرگزاری‌های اول دنیا انجام شده است.

اگر به صفحه خبرگزاری‌هایی چون رویترز مراجعه کنید خواهید دید دیگر تقسیم بندی به شکل سنتی که ما امروز با آن سروکار داریم ندارند بلکه براساس موضوعات موردنظر مخاطبان اخبار را دسته بندی کرده‌اند. به عنوان مثال رویترز یک سرویس به نام قهوه ایجاد کرده است زیرا که نیازشناسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مخاطبانش درامریکای لاتین به این حوزه علاقه‌مند هستند پس اخبار مربوط به قهوه را در آن جا قرار می‌دهد.

مسئله دیگر جریان یکسویه خبر است که همچنان در رسانه‌های ما وجود دارد؛ خیابان یک طرفه‌ای که ارتباط تنها از یک جهت جریان دارد. در حالیکه در دنیای امروز این مسئله دیگر امکان پذیر نیست و مخاطب این نوع ارتباط را نمی‌پذیرد زیرا که خود می‌تواند آغازگر یک جریان ارتباطی باشد. رسانه‌های ما باید هرچه زودتر این جریان دو طرفه را شکل بدهند تا بتوانند با مخاطبانشان ارتباط گرفته و جایگاه خود را حفظ کنند.

نکته دیگر این است که خبرگزاری‌های ما باید به سمت روی آوردن به فضای چندرسانه‌ای و مولتی مدیا حرکت کنند، مخاطبان امروز فیلم، تصویر یا صوت را بیشتر عینی می‌بینند و می‌پسندند و دیگر تنها متن نمی‌تواند عاملی برای جذب مخاطب باشد.  

با توجه به سابقه‌ای که در عرصه روزنامه نگاری دارید، به نظرتان راهکاری که مدیران مجموعه خبری باید به آن توجه کنند تا رسانه شان را سرپا نگه دارند چیست؟

به نظرم اگر مدیران خبرگزاری‌ها و مجموعه‌های خبری می‌خواهند که در رقابت امروز عرصه را واگذار نکنند باید به دنبال ایده نو و خلاقیت متناسب با زمان و مکان باشند تا از سایرین متمایز شوند. با بررسی انجام شده یکی از زمان‌هایی که مخاطبان به شبکه‌ها مراجعه می‌کنند در رختخواب و قبل از خواب است مثلا یک خبرگزاری برای دو ساعت قبل از خواب مخاطبانش برنامه‌ریزی کند و در آن زمان با نیازشناسی صحیح  مطالب و اخباری را نشر دهد که مورد پسند مخاطبانش دراین زمان باشد.  

باید سرعت تحولات رسانه را باورکنیم و مخاطب را جدی بگیریم

مخلص کلام اینکه اگر می‌خواهیم در عرصه رسانه همچنان حضور داشته باشیم باید سرعت تغییر و تحول را ابتدا باور کنیم و سپس به دغدغه ما تبدیل شود و بعد بیشتر از هر کاری به فکر ایده و خلاقیت باشیم. به نیازهای مخاطبان بها دهیم و حتما معیار ما سنجش واکنش مخاطب به هر ایده و تولیدات‌آن باشد و متناسب با آن سمت وسوی خود را تغییر و یا کم و زیاد کنیم. مهم تر آنکه جای‌خالی مخاطب در تولیدات با مشارکت آنان پر شود و خلاصه از ساده سازی، دسته بندی، فراورده سازی و... برای جذابیت بیشتر بهره ببریم.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  میزبانی امیدوارکننده، تماشاگرانی نگران‌کننده
  رونمایی مهدی رحمتی از تیم جدیدش با این پست و سوگند/ عکس
  پیشگیری از سرطان سینه: چطور ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید
  کودکان مبتلا به اگزما بیشتر در معرض خطر آلرژی غذایی هستند
  مهدی پور: عدالت خواهی فقط دیدن پوسته فسادهای روزمره نیست بلکه باید به رویه ها و روند ها بیشتر توجه شود/ خوشخو:گاهی اوقات فضای عدالتخواهی به یک فضای فریبنده تبدیل می شود
  جلسه فوق‌العاده در باشگاه پرسپولیس درباره نامه برانکو
  کدخدایی: جلساتی با اصلاح‌طلبان داریم/ اظهارات خاتمی اهمیت ندارد
  واکنش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به نامه فسخ قرارداد برانکو
  آخرین قیمت سکه در بازار/ طلا گرمی ۱۰.۰۰۰ تومان گران شد
  چرا ناگهان برانکو رفت؟
  اعلام نرخ دلار/ یورو ۱۵.۰۰۰ تومان شد
  مدیرعامل پرسپولیس: هواداران یک درصد هم به جدایی برانکو فکر نکنند
  امروز توافق با بشار، فردا تمدید قرارداد
  اهالی ادبیات، زبان مردم را بهتر می‌دانند
  رفیق‌دوست: اگر آمریکا به ایران حمله کند، اسرائیل گروگان ماست
  لایحه تامین امنیت زنان، گامی برای کاهش خشونت‌های خیابانی؟
  رئیسی: با فضای‌ مجازی قوه‌ قضائیه‌ای مردمی، انقلابی و ضد فساد بسازید
  رایزنی‌ روحانی و اردوغان درباره مبارزه با تروریسم و توسعه روابط تجاری
  محسن چاوشی، خواننده مولف است یا سفارشی‌ساز ارگانی؟
  آیا دیپلماسی فشار و مذاکره شکست خورد؟
  دقیقه۹۰ لابی‌ها؛ ترس اصلاح‌طلبان از ورود عارف به‌بازی ریاست‌کمیسیون‌ها
  ادعای یک نماینده: ۳۵ درصد طلاق‌ها برای دریافت مستمری است
  شوک بزرگ به پرسپولیسی‌ها/ نامه فسخ قرارداد برانکو به باشگاه رسید
  نمایندگانی که منافع مردم را وجه‌المصالحه «بازی‌هایِ سیاسی» می‌کنند
  گول سلبریتی‌ها را نخورید/ راز بزرگ کیم کارداشیان که با گریم پنهان می‌ماند/ عکس
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار