صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | یکشنبه، 30 تیر 1398 - 09:11
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  عشق پرماجرای دختر پولدار به پیک موتوری ، پسر جوان را به سمت دزدی کشید
  هوای کشور همچنان داغ، هوای پایتخت ابری
  هوای پایتخت در آستانه شرایط ناسالم
  جهانگیر: بقایی از ۸ روز پیش در اوین نیست
  اتهام کوین اسپیسی به آزار جنسی، باعث ضرر میلیونی شبکه نت‌فلیکس شد
  جریمه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی فروشگاه شهروند و تامین کنندگانش بابت برنج‌های تقلبی
  «دیپلماسی پنهان» به نیمه رسید
  لعیا زنگنه پس از ۲۷ سال به تئاتر می‌آید
  رضا رشیدپور جشنواره فیلم برگزار می‌کند
  زاهدی: اصولگراها از اصلاح‌طلبِ مقبول و اصلح در انتخابات حمایت می‌کنند/تعدادشان زیاد است اما...
  مجلس اصولگرا-اصلاح‌طلب با چه میزان مشارکت شکل می‌گیرد؟
  عضو مجمع تشخیص مصلحت: جنگ با آمریکا جنگی بلندمدت است
  وزیر صنعت، معدن و تجارت: خودروسازان اجازه پیش‌فروش ندارند
  اعلام نرخ دلار در اولین روز هفته/ یورو ۱۳.۶۰۰ تومان شد
  سهمیه‌بندی کالاها به نفع سفره خانوارهاست؟
  سکه همچنان در سراشیبی/ طلا گرمی ۳۸۹ هزار تومان شد
  آخرین قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری/هایماS7 چهار میلیون تومان کاهش یافت
  جنگ‌جویان صحرا، چگونه فاتح سرزمین فراعنه شدند؟
  رقابت شورایاری‌ها بین مغازه‌داران، مشاوران املاک و زنان خانه‌دار
  روحانی: باید ظرف چند سال برای کارمندان واحد مسکونی ایجاد کنیم
  میرلوحی به شورای نگهبان: آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریختید؟
  وقتی فقه مدعی حاکمیت است، بدون شک باید تخصصی شود
  چرا احزاب مخالف دولت جمهوری آذربایجان در خارج از کشور فعال شده اند؟
  دلیل شکل‌گیری خرُده احزاب در کشور چیست؟/چرا احزاب اصولگرا در انتخابات گذشته موفق نشدند؟
  خلیج‌فارس زیر ذره‌بین سپاه پاسداران /توقیف ۲ نفتکش طی دو روز
  بعد از گیت خیابان جام‌جم، کشوری دیگر است و قانون ایران اعتبار ندارد؟
  سرنوشت استعدادهای گران‌قیمت فوتبال اروپا
  توقیف به وقت خلیج فارس،دلهره به وقت واشنگتن و لندن
  برخی مزیت های تقویت احزاب
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88960صفحه نخست » آخرین اخبارپنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 16:10
یارانه بنزین ۹۰ ساله شد
بیش از ۱۱۰ سال از فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان می‌گذرد. تولید، مصرف و واردات بنزین طی این سالها داستانی است که مرور آن خالی از لطف نیست.
  
نشان آنلاین:

 

یارانه بنزین ۹۰ ساله شد

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ با توسعه راه‌های ارتباطی، در اواخر سال‌های جنگ جهانی اول (۱۲۹۱- ۱۲۹۳ هـ. ش)، در غرب ایران چارپایانی چون الاغ و استر که پیش از آن در حمل بار در خدمت انسان بودند، به‌تدریج جای خود را به وسایط نقلیه موتوری داده و نسل اولیه خودروها وارد کشور شدند. بنابراین، تقاضا برای بنزین و گازوئیل از سال ۱۳۰۶ و با افزایش تعداد خودروهای شخصی افزایش یافت. برای رفع نیاز به بنزین و گازوئیل پالایشگاهی در منطقه کرمانشاه به‌منظور تصفیه نفت خام و تأمین فرآورده‌های موردنیاز مناطق غرب و شمال غرب کشور، در سال ۱۳۱۲ هـ. ش. در ۵ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه تأسیس شد. این پالایشگاه نیاز خودروهای نظامی برای تردد را برطرف کرد.

پالایشگاه کرمانشاه نفت خام را به بنزین، نفت چراغ و گاز تبدیل می‌کرد. این فرآورده‌ها در ابتدا به‌وسیله تانکرهای حمل سوخت و به‌صورت فله به شمال غرب ایران ارسال می‌شد. علاوه بر آن، بخشی از محصولات پالایشگاه نیز به‌صورت مظروف در پیت‌های ۱۸ لیتری توزیع می‌شد. نفت خام موردنیاز این پالایشگاه نیز از طریق یک خط لوله چهار اینچی و از آبادان و اهواز و بخشی از آن‌هم از طریق عراق تأمین می‌شد.

بر اساس آمارنامه‌های منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، طی سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۲ مصرف بنزین در کشور از ۱۱ هزار لیتر در کشور به حدود ۹۹ هزار لیتر رسید. جهش ۸۰ درصدی در مصرف صرفاً مربوط به تردد خودروهای نظامی و تعداد کمی خودروهای شخصی دربار بود.

از سال ۱۳۱۴ به بعد اما روند رشد مصرف بنزین با شیبی متوسط ادامه داشت. با شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۱۸ ش. اوضاع جهان دگرگون شد و اغلب کشورهای جهان ناچار در یکی از دو جبهه متفقین یا متحدین قرار گرفتند.

در مراحل اولیه جنگ، آلمان نازی در اروپا به فتوحاتی دست‌یافت و استخراج نفت در ایران رو به کاهش نهاد، چراکه بازارهای فروش نفت به کشورهای شرقی و مناطقی که در آن جنگ نبود محدود شد. روند مصرف بنزین در این سال نخستین رشد منفی را به ثبت رساند. در سال ۱۳۱۷ مصرف روزانه بنزین ۲۵۸ هزار لیتر در سال بود اما با شروع جنگ جهانی به حدود ۲۴۹ هزار لیتر رسید.

یارانه بنزین ۹۰ ساله شد

میانگین مصرف بنزین طی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ دستخوش تحولات بسیاری بود از کاهش ۱۴ درصدی طی سال ۱۳۲۴ تا افزایش بیش از ۲۰ درصدی در سال ۱۳۲۸ اما بزرگ‌ترین تحول در مصرف بنزین در کشور با ورود پیکان به کشور به ثبت رسید.

طی دهه ۱۳۳۰ مصرف بنزین از ۶۸۶ هزار لیتر به بیش از ۱ میلیون لیتر رسید. پیکان نخستین خودروی تولید ایران است. این خودرو به‌سرعت به ماشین محبوب ایرانی‌ها بدل شد و مدل‌های مختلف آن توسط ایران‌خودرو تولید شد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تولید آن کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید، بااین‌حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید.

پیکان باوجود نکات منفی مثل مصرف بالای سوخت به یکی از نمادهای صنعت در ایران تبدیل شد و برای چهار دهه بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان بود.

این خودرو مصرف بنزین را از ۲ میلیون و ۹۲۶ لیتر در سال ۱۳۴۸ به بیش از ۳ میلیون و ۶۸۰ لیتر در سال ۱۳۴۹ رساند. این افزایش مصرف همچنان با میانگین ۱۰ درصد در سال ادامه داشت اما در سال ۱۳۵۸ با رشد چشمگیری از ۱۳ میلیون لیتر به بیش از ۱۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۵۸ رسید. متوسط تولید بنزین در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز و واردات آن طی ۴ سال نخست انقلاب اسلامی صفر بود.

یارانه بنزین ۹۰ ساله شد

تا سال ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که مصرف بنزین با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شد. این کاهش، مصرف ۱۵ میلیون لیتر را به مرز ۱۲ میلیون لیتر رساند.

اما با آغاز واردات بنزین در سال ۱۳۶۱ و عدم‌تغییر قیمت بنزین طی ۱۰ سال مصرف آن دوباره رو به افزایش گذاشت. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۶۲ و هم‌زمان با آغاز مهاجرت از شهرهای جنگی و افزایش سفرهای بین‌شهری از ۱۲ میلیون لیتر به حدود ۶۱ میلیون لیتر و ثبت بیش از ۳۱ درصد افزایش رسید.

طی دهه ۷۰ اما روند رشد مصرف به شیب و سرعت متوسط ادامه داشت اما با افزایش قیمت آن طی سال‌های ۱۳۷۶ از لیتری ۱۰ تومان به لیتری ۱۶ تومان با کاهش مصرف مقطعی مواجه شد. این کاهش مصرف به دلیل گران شدن بنزین در سال ۱۳۸۳ نیز تکرار شد اما مصرف همچنان روند افزایشی داشت و با رشد جمعیت و افزایش تولید و عرضه خودرو در کشور باوجود افزایش تولید واردات آن نیز افزایش یافت.

روند افزایش تولید و واردات بنزین طی ۴ دهه در کنار افزایش یارانه پرداختی دولت به مصرف‌کنندگان بنزین، و البته رشد جمعیت طی این سالها منجر به افزایش مصرف از ۱۳ میلیون لیتر به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رساند. این در حالی است که باوجود افزایش نرخ دلار و قیمت تولید بنزین همچنان نهادهای حاکم اصرار بر ثابت نگاه‌داشتن قیمت آن دارند.

اگرچه تورم و گرانی با سرعتی بیش از نرخ رشد دستمزد در کشور پیش می‌رود اما شاید نگاهی به تاریخچه تولید، واردات و مصرف بنزین در کشور این نکته را یادآوری کند که اسراف و زیاده‌روی در مصرف بنزین، آلودگی غیرقابل‌کنترل هوا و فرهنگ نادرست استفاده از خودروهای شخصی و ترافیک نتیجه قیمت‌گذاری نادرست و یارانه غیرقابل‌توجیهی است که دولت‌ها با سوء مدیریت و عدم توجه به اثرات غیرقابل‌جبران آن در اقتصاد به مصرف‌کنندگان اعطا می‌کنند.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  عشق پرماجرای دختر پولدار به پیک موتوری ، پسر جوان را به سمت دزدی کشید
  آقای تاج این چه وضعی است؟
  خلیج‌فارس زیر ذره‌بین سپاه پاسداران /توقیف ۲ نفتکش طی دو روز
  چرا احزاب مخالف دولت جمهوری آذربایجان در خارج از کشور فعال شده اند؟
  محسن ربیع‌خواه اردوی پرسپولیس را ترک کرد
  وکیل پروپئیچ: محرومیت استقلال همچنان پابرجاست!
  پرسپولیس آقای گل لیگ صربستان را جذب می‌کند؟
  آسیب شناسی مسئله ای در حوزه ازدواج جوانان
  توقیف به وقت خلیج فارس،دلهره به وقت واشنگتن و لندن
  سکه همچنان در سراشیبی/ طلا گرمی ۳۸۹ هزار تومان شد
  کدخدایی: آیت‌الله جنتی از احمدی‌نژاد در انتخابات 88 حمایت نکرد
  آخرین قیمت خودرو در بازار بی‌مشتری/هایماS7 چهار میلیون تومان کاهش یافت
  تصویری از شماره 4 فصل آینده بانوی پیر
  آیا تحول تازه‌ای در راه است؟
  جلسه مدیرعامل پرسپولیس با کالدرون و بازیکنان
  شرط شروع لیگ نوزدهم مشخص شد
  جشن مُردگان؛ از آئین‌های مازندرانی تا جشن‌های آمریکایی
  نیروهای مسلح رسما ادعای ترامپ درباره سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد
  بیانیه مهم سپاه درباره ادعای ترامپ در سرنگون کردن پهپاد ایرانی/اسناد و تصاویر دروغ آمریکایی‌ها را منتشر می‌کنیم
  نویسنده‌ای که در دادگاه محمدعلی نجفی حاضر بود، چه کسی بود؟
  هنرمندی که برای شعرش توسط ساواک دستگیر شد
  از پیش‌بینی انتخابات آمریکا تا بستن تنگه هزمر و شرط مذاکره با آمریکا
  چرا ایرانیان به استانبول سفر می‌کنند؟
  5 روش برای سرکوب اضطراب
  جریمه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی فروشگاه شهروند و تامین کنندگانش بابت برنج‌های تقلبی
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار