صفحه اصلی | درباره ما | تماس با ما | پیوندها| تبلیغات | دوشنبه، 30 اردیبهشت 1398 - 07:37
  تازه ترین اخبار:
 آخرین مطالب
  بی پولی یقه وزنه‌برداری را گرفت/عدم اعزام بانوان به جهانی جوانان در فیجی
  نرخ مرغ روی ۱۲.۰۰۰ تومان ماند
  شکر در بازار کم است/ برنج ایرانی حداکثر ۲۲ هزار تومان
  دفاع فلاحت پیشه از پیشنهاد میز قرمز/ عراق و قطر به دنبال افزایش تنش ها نیستند
  قهرمانی سیدنی با پنالتی گوچی در لیگ استرالیا
  مجیدی: آخرین ایرانی هستم که جام لیگ قهرمانان را لمس کردم
  فدراسیون جهانی وزنه‌برداری:انتخابات فدراسیون‌ها ارتباطی به ما ندارد/هیچ پیامی برای ایران نداشتیم
  اتهام مهندسی انتخابات از سوی امیر خادم به بهروز نعمتی
  اعتراض سپاهانی‌ها به تقسیم تماشاگر با پرسپولیس در جام حذفی
  مورد عجیب بنجامین مندی
  واکنش جالب برانکو به شایعه توافقش با الاهلی
  از هر ۳ ورزشکار حرفه‌ای و المپیکی یک نفر دچار مشکلات روانی است
  تنگه بنو، بهشت پنهان لمزان
  پاسخ عضو هیات رئیسه مجلس به اتهامات امیر خادم
  رویکرد لبنانی، تجربه یمنی
  چه کسی از یک جنگ خانمان سوز ممانعت می کند؟
  الجبیر درباره حوادث منطقه سکوت را شکست
  حضور غیرمنتظره تارانتینو در جشنواره کن بعد از سال‌ها
  گران‌ترین هنرمند زنده دنیا را بیشتر بشناسید/ عکس
  تشکیل کمیته ۳ جانبه برای بررسی تخلفات بازار سیاه کاغذ
  بازیگر «دکل» و «کیمیا» درگذشت
  امیرحسین علم‌الهدی: طرح «درجه‌بندی فیلم‌ها» باید موضع خود را با حوزه تولید مشخص کند
  اکران عید فطر به «زهر مار» جواد رضویان رسید
  توضیح خانه سینما درباره حاشیه‌ای که درباره انتخاب فاطمه معتمدآریا رخ داد
  قربانیان اسیدپاشی به صحن علنی مجلس رفتند/ عکس
  گربه مولتی میلیونر اینستاگرامی مرد/ عکس
  حسین هدایتی اعدام می‌شود؟
  توصیه محققان: در تاریکی بخوابید
  دستگیری مدیر کانال تلگرامی که مردم را به «خودکشی» تشویق می‌کرد و سیانور می‌فروخت
  ادامه آخرین مطالب
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88960صفحه نخست » آخرین اخبارپنجشنبه، 26 اردیبهشت 1398 - 14:10
یارانه بنزین ۹۰ ساله شد
بیش از ۱۱۰ سال از فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان می‌گذرد. تولید، مصرف و واردات بنزین طی این سالها داستانی است که مرور آن خالی از لطف نیست.
  
نشان آنلاین:

 

یارانه بنزین ۹۰ ساله شد

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ با توسعه راه‌های ارتباطی، در اواخر سال‌های جنگ جهانی اول (۱۲۹۱- ۱۲۹۳ هـ. ش)، در غرب ایران چارپایانی چون الاغ و استر که پیش از آن در حمل بار در خدمت انسان بودند، به‌تدریج جای خود را به وسایط نقلیه موتوری داده و نسل اولیه خودروها وارد کشور شدند. بنابراین، تقاضا برای بنزین و گازوئیل از سال ۱۳۰۶ و با افزایش تعداد خودروهای شخصی افزایش یافت. برای رفع نیاز به بنزین و گازوئیل پالایشگاهی در منطقه کرمانشاه به‌منظور تصفیه نفت خام و تأمین فرآورده‌های موردنیاز مناطق غرب و شمال غرب کشور، در سال ۱۳۱۲ هـ. ش. در ۵ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه تأسیس شد. این پالایشگاه نیاز خودروهای نظامی برای تردد را برطرف کرد.

پالایشگاه کرمانشاه نفت خام را به بنزین، نفت چراغ و گاز تبدیل می‌کرد. این فرآورده‌ها در ابتدا به‌وسیله تانکرهای حمل سوخت و به‌صورت فله به شمال غرب ایران ارسال می‌شد. علاوه بر آن، بخشی از محصولات پالایشگاه نیز به‌صورت مظروف در پیت‌های ۱۸ لیتری توزیع می‌شد. نفت خام موردنیاز این پالایشگاه نیز از طریق یک خط لوله چهار اینچی و از آبادان و اهواز و بخشی از آن‌هم از طریق عراق تأمین می‌شد.

بر اساس آمارنامه‌های منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، طی سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۲ مصرف بنزین در کشور از ۱۱ هزار لیتر در کشور به حدود ۹۹ هزار لیتر رسید. جهش ۸۰ درصدی در مصرف صرفاً مربوط به تردد خودروهای نظامی و تعداد کمی خودروهای شخصی دربار بود.

از سال ۱۳۱۴ به بعد اما روند رشد مصرف بنزین با شیبی متوسط ادامه داشت. با شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۱۸ ش. اوضاع جهان دگرگون شد و اغلب کشورهای جهان ناچار در یکی از دو جبهه متفقین یا متحدین قرار گرفتند.

در مراحل اولیه جنگ، آلمان نازی در اروپا به فتوحاتی دست‌یافت و استخراج نفت در ایران رو به کاهش نهاد، چراکه بازارهای فروش نفت به کشورهای شرقی و مناطقی که در آن جنگ نبود محدود شد. روند مصرف بنزین در این سال نخستین رشد منفی را به ثبت رساند. در سال ۱۳۱۷ مصرف روزانه بنزین ۲۵۸ هزار لیتر در سال بود اما با شروع جنگ جهانی به حدود ۲۴۹ هزار لیتر رسید.

یارانه بنزین ۹۰ ساله شد

میانگین مصرف بنزین طی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ دستخوش تحولات بسیاری بود از کاهش ۱۴ درصدی طی سال ۱۳۲۴ تا افزایش بیش از ۲۰ درصدی در سال ۱۳۲۸ اما بزرگ‌ترین تحول در مصرف بنزین در کشور با ورود پیکان به کشور به ثبت رسید.

طی دهه ۱۳۳۰ مصرف بنزین از ۶۸۶ هزار لیتر به بیش از ۱ میلیون لیتر رسید. پیکان نخستین خودروی تولید ایران است. این خودرو به‌سرعت به ماشین محبوب ایرانی‌ها بدل شد و مدل‌های مختلف آن توسط ایران‌خودرو تولید شد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تولید آن کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید، بااین‌حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید.

پیکان باوجود نکات منفی مثل مصرف بالای سوخت به یکی از نمادهای صنعت در ایران تبدیل شد و برای چهار دهه بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان بود.

این خودرو مصرف بنزین را از ۲ میلیون و ۹۲۶ لیتر در سال ۱۳۴۸ به بیش از ۳ میلیون و ۶۸۰ لیتر در سال ۱۳۴۹ رساند. این افزایش مصرف همچنان با میانگین ۱۰ درصد در سال ادامه داشت اما در سال ۱۳۵۸ با رشد چشمگیری از ۱۳ میلیون لیتر به بیش از ۱۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۵۸ رسید. متوسط تولید بنزین در سال ۱۳۵۷، ۱۴.۴ میلیون لیتر در روز و واردات آن طی ۴ سال نخست انقلاب اسلامی صفر بود.

یارانه بنزین ۹۰ ساله شد

تا سال ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که مصرف بنزین با کاهش ۱۵ درصدی مواجه شد. این کاهش، مصرف ۱۵ میلیون لیتر را به مرز ۱۲ میلیون لیتر رساند.

اما با آغاز واردات بنزین در سال ۱۳۶۱ و عدم‌تغییر قیمت بنزین طی ۱۰ سال مصرف آن دوباره رو به افزایش گذاشت. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۶۲ و هم‌زمان با آغاز مهاجرت از شهرهای جنگی و افزایش سفرهای بین‌شهری از ۱۲ میلیون لیتر به حدود ۶۱ میلیون لیتر و ثبت بیش از ۳۱ درصد افزایش رسید.

طی دهه ۷۰ اما روند رشد مصرف به شیب و سرعت متوسط ادامه داشت اما با افزایش قیمت آن طی سال‌های ۱۳۷۶ از لیتری ۱۰ تومان به لیتری ۱۶ تومان با کاهش مصرف مقطعی مواجه شد. این کاهش مصرف به دلیل گران شدن بنزین در سال ۱۳۸۳ نیز تکرار شد اما مصرف همچنان روند افزایشی داشت و با رشد جمعیت و افزایش تولید و عرضه خودرو در کشور باوجود افزایش تولید واردات آن نیز افزایش یافت.

روند افزایش تولید و واردات بنزین طی ۴ دهه در کنار افزایش یارانه پرداختی دولت به مصرف‌کنندگان بنزین، و البته رشد جمعیت طی این سالها منجر به افزایش مصرف از ۱۳ میلیون لیتر به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رساند. این در حالی است که باوجود افزایش نرخ دلار و قیمت تولید بنزین همچنان نهادهای حاکم اصرار بر ثابت نگاه‌داشتن قیمت آن دارند.

اگرچه تورم و گرانی با سرعتی بیش از نرخ رشد دستمزد در کشور پیش می‌رود اما شاید نگاهی به تاریخچه تولید، واردات و مصرف بنزین در کشور این نکته را یادآوری کند که اسراف و زیاده‌روی در مصرف بنزین، آلودگی غیرقابل‌کنترل هوا و فرهنگ نادرست استفاده از خودروهای شخصی و ترافیک نتیجه قیمت‌گذاری نادرست و یارانه غیرقابل‌توجیهی است که دولت‌ها با سوء مدیریت و عدم توجه به اثرات غیرقابل‌جبران آن در اقتصاد به مصرف‌کنندگان اعطا می‌کنند.

   
  

اضافه نمودن به:     Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیننده ترین مطالب
  ژل مانیکور ناخن سرطان‌زا است؟
  ناراحتی خسرو از یک استقلالی
  مامه تیام در آستانه بازگشت به استقلال!
  بی پولی یقه وزنه‌برداری را گرفت/عدم اعزام بانوان به جهانی جوانان در فیجی
  سکه در کانال چهارمیلیون تومان ماندگار شد/ طلا گرمی ۴۵۲.۰۰۰ تومان
  قطبی: پرسپولیس پیش از برانکو با من تمام کرده بود
  الجبیر درباره حوادث منطقه سکوت را شکست
  اعتراض سپاهانی‌ها به تقسیم تماشاگر با پرسپولیس در جام حذفی
  برانکو به مسئولان پرسپولیس لیست نداد
  نصف نقش جهان در اختیار پرسپولیسی‌ها
  عابدزاده: به تاج بابت حضور ویلموتس تبریک می‌گویم
  تحلیل یک اقتصاددان درباره بازار متشکل ارزی/ نرخ دلار پایین می‌آید؟
  گران‌ترین هنرمند زنده دنیا را بیشتر بشناسید/ عکس
  رویکرد لبنانی، تجربه یمنی
  دلار درجا زد/ یورو ۱۶.۶۰۰ تومان شد
  حکم دادگاه بدوی یاسین رامین؛ ۱۷ سال حبس
  فدراسیون جهانی وزنه‌برداری:انتخابات فدراسیون‌ها ارتباطی به ما ندارد/هیچ پیامی برای ایران نداشتیم
  مجیدی: آخرین ایرانی هستم که جام لیگ قهرمانان را لمس کردم
  نرخ مرغ روی ۱۲.۰۰۰ تومان ماند
  نرخ ارز و قاچاق «تاناکورا» را دوباره به تهران آورد
  کدام تصمیمات مسیر اقتصاد ایران را تغییر می‌دهند؟
  صالحی از برخورد با دلال‌های بازار کاغذ خبر داد
  پاسخ قاطعی که ظریف به توئیت ترامپ داد/ عکس
  سفرهای خارجی اعضای شورای شهر تهران/ عضو ناظر شورا: خبر نداریم!
  قهرمانی سیدنی با پنالتی گوچی در لیگ استرالیا
  ادامه پربیننده ترین مطالب
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  تماس با ما ::  نسخه تلکس

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نشان آنلاین می باشد
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
info@neshanonline.ir
پشتیبانی توسط: خبرافزار